Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Σχολική ετοιμότητα: Είναι το παιδί μου έτοιμο για Α' Δημοτικού; (Μέρος 2ο)


Στο 1ο μέρος, αναφέραμε μερικές γενικές πληροφορίες σχετικά με τη σχολική ετοιμότητα.

Δεδομένων των αυξημένων απαιτήσεων, στο άρθρο αυτό, θα δούμε ποιες δεξιότητες θα πρέπει να έχει κατακτήσει ένα παιδί, πριν ενταχθεί στο Δημοτικό. Μην τρομάξετε! Οι δεξιότητες είναι αρκετές και η λίστα μοιάζει μεγάλη, ναι. Ωστόσο, τα περισσότερα παιδιά έχουν κατακτήσει αρκετές από αυτές τις δεξιότητες. Οι λίστες αυτές, διευκολύνουν τους γονείς να κατανοήσουν τη σημασία της σχολικής ετοιμότητας και τους θεραπευτές να εντοπίσουν τους αδύναμους τομείς με ακρίβεια. Η αξιολόγηση σχολικής ετοιμότητας, θα εντοπίσει τις αδυναμίες και εάν κριθεί απαραίτητο και εφαρμοστεί παρέμβαση, εκείνη θα στοχεύσει στην ενίσχυση των αδύναμων δεξιοτήτων. Δεν σημαίνει ότι ένα παιδί που δεν έχει αναπτύξει επαρκώς μερικές δεξιότητες, δεν μπορεί να ξεκινήσει την Α' Δημοτικού. Σε κάθε περίπτωση αξιολογείται, το πόσο μεγάλες δυσκολίες προκαλούν οι αδυναμίες. Εάν κάτι σας προβληματίζει, μπορείτε πάντοτε να κάνετε μια αξιολόγηση και να λάβετε εξατομικευμένες συμβουλές.

Αντίληψη λόγου:



  • Ακολουθεί σύνθετες εντολές
  • Παρακολουθεί και κατανοεί ιστορίες
  • Παρακολουθεί και κατανοεί απλές συνομιλίες
  • Κατανοεί ανέκδοτα και γρίφους

Έκφραση λόγου:

  • Η ομιλία του είναι πλήρως κατανοητή από τρίτους
  • Χρησιμοποιεί προτάσεις
  • Χρησιμοποιεί περιγραφικό λόγο
  • Γνωρίζει απ’ έξω ποιηματάκια ή τραγούδια
  • Προσποιείται, παίζει ρόλους, δημιουργεί και συνθέτει τραγούδια ή ιστορίες
  • Αφηγείται ιστορίες που άκουσε ή προσωπικά του βιώματα
  • Κάνει ερωτήσεις
  • Απαντάει με ναι ή όχι σε ερωτήσεις
  • Απαντάει σωστά σε ερωτήσεις ανοιχτού τύπου (π.χ. τι έφαγες σήμερα;)
  • Απαντάει σε ερωτήσεις με «Τι;», «Πού;», «Πώς;», «Πότε;», «Γιατί;»
  • Ξεκινάει και συμμετέχει σε συζήτηση
  • Χρησιμοποιεί πληθυντικό αριθμό, αντωνυμίες και χρόνους σωστά
  • Χρησιμοποιεί τα αντίθετα και κάνει συγκρίσεις
  • Μιλάει για μελλοντικά ή παρελθοντικά γεγονότα
  • Χρησιμοποιεί χρωματισμό στη φωνή, ψιθυρίζει, αλλάζει τόνο φωνής

Κοινωνικές δεξιότητες:

  • Συστήνεται
  • Χαιρετάει
  • Έχει βλεμματική επαφή
  • Ξεκινάει διάλογο και συμμετέχει σε αυτόν
  • Χρησιμοποιεί εκφράσεις προσώπου
  • Ακολουθεί κανόνες
  • Προσαρμόζεται σε μη οικείες συνθήκες

Συγκέντρωση – Προσοχή – Αδρή και Λεπτή κινητικότητα – Ανεξαρτησία:

  • Συνεργάζεται και πραγματοποιεί μία δραστηριότητα, χωρίς να απαιτείται άμεση επιτήρηση από ενήλικα
  • Συγκεντρώνεται και οργανώνεται ικανοποιητικά, ακόμα και σε πολυαισθητηριακό περιβάλλον (π.χ. με ήχους κ.α.)
  • Έχει αναπτύξει επαρκώς δεξιότητες αδρής κινητικότητας (ισορροπεί, πηδάει, τρέχει, παίζει με μπάλα κ.α.)
  • Έχει αναπτύξει επαρκώς δεξιότητες λεπτής κινητικότητας (χρήση ψαλιδιού, σύλληψη μολυβιού, αντιγραφή σχημάτων – γραμμάτων κ.α.)
  • Είναι πλήρως ανεξάρτητο σε πλύσιμο, ντύσιμο, φαγητό και τουαλέτα
  • Έχει αναπτύξει δεξιότητες προσανατολισμού και κατευθυντικότητας στο χρόνο και το χώρο
  • Έχει καλή ακουστική και οπτική μνήμη

Προμαθηματικές έννοιες:

  • Γνωρίζει μεγέθη και κάνει συγκρίσεις
  • Γνωρίζει ποσοτικές έννοιες
  • Κάνει σειροθετήσεις κατά μέγεθος και ποσότητα
  • Ομαδοποιεί αντικείμενα
  • Μετρά τουλάχιστον 10 αντικείμενα
  • Αναγνωρίζει αριθμούς έως το 10
  • Αντιστοιχεί αριθμό με ποσότητα
  • Εντοπίζει ομοιότητες και διαφορές
  • Γνωρίζει χρώματα και σχήματα
  • Ταξινομεί με σειρά πρώτο – δεύτερο- τρίτο
  • Γνωρίζει έννοιες χώρου (πάνω, κάτω, μέσα, έξω, δεξιά, αριστερά κ.α.)
  • Γνωρίζει έννοιες χρόνου (πρωί, μεσημέρι, τώρα, μετά, χθες, σήμερα, κ.α., μέρες της εβδομάδας, εποχές και αντίστοιχα καιρικά φαινόμενα)

Μεταγλωσσική ικανότητα – Γραφο-φωνολογική ενημερότητα:

  • Αναγνωρίζει μεμονωμένα τα γράμματα σαν ήχους
  • Γράφει τα περισσότερα γράμματα 
  • Βρίσκει το πρώτο φώνημα μιας λέξης
  • Γράφει το όνομά του
  • Αντιγράφει λέξεις
  • Βρίσκει λέξεις από ένα φώνημα
  • Εντοπίζει φωνήματα μέσα στη λέξη

Ψυχοσυναισθηματικές – Κοινωνικές δεξιότητες:

  • Αναγνωρίζει, εξωτερικεύει και διαχειρίζεται τα συναισθήματά του
  • Έχει αναπτύξει ενσυναίσθηση – κατανοεί τα συναισθήματα των άλλων
  • Διαχειρίζεται τις διαπροσωπικές του σχέσεις (π.χ. διαχείριση συγκρούσεων, επικοινωνία, ομαδικότητα, συνεργατικότητα)
  • Είναι ικανό να βρίσκει στρατηγικές για την επίλυση προβλημάτων της καθημερινής ζωής
  • Διακρίνει το πραγματικό από το φανταστικό
  • Αντέχει στην πίεση και εκφράζει την ανάγκη για βοήθεια
  • Διαχειρίζεται τη ματαίωση

 

Καθώς ολοκληρώνουμε το άρθρο αυτό, παραθέτουμε ένα απλοποιημένο ερωτηματολόγιο, το οποίο θα σας διευκολύνει. Εάν απαντήσετε, 3 ή περισσότερα όχι, θα ήταν καλό να αναζητήσετε τη συμβουλή κάποιου ειδικού.

  1. Αρθρώνει σωστά όλους τους ήχους της γλώσσας;
  2. Μπορεί να πει μια απλή μικρή ιστορία; (π.χ. πώς πέρασε τη μέρα του)
  3. Εκτελεί σύνθετες εντολές; (π.χ. πάρε το μήλο και βάλτο πάνω στο τραπέζι)
  4. Βρίσκει λέξεις που αρχίζουν από έναν ήχο;
  5. Κάνει ποιηματάκια ή παιχνίδια με τις λέξεις; (π.χ. έχω τη λέξη μαχαίρι, αν βγάλω το μα ποια λέξη μένει;)
  6. Ξεχωρίζει το δεξί και το αριστερό;
  7. Γνωρίζει χωρικές έννοιες; (πάνω, κάτω, μέσα κ.λπ.)
  8. Γνωρίζει χρονικές έννοιες; (πρωί, βράδυ, χθες κ.λπ.)
  9. Γνωρίζει ποσοτικές έννοιες; (γεμάτο, άδειο πολύ, καθόλου, ολόκληρο κ.λπ.)
  10. Έχει καλή ακουστική και οπτική μνήμη;
  11. Πιάνει σωστά το μολύβι;
  12. Ολοκληρώνει μία δραστηριότητα;
  13. Μπορεί να καθίσει στην καρέκλα ήρεμα να ολοκληρώσει μία δραστηριότητα;
  14. Τηρεί όρια και κανόνες;
  15. Παίζει με παιδιά της ηλικίας του;
  16. Συμμετέχει σε ομαδικές δραστηριότητες;
  17. Ζωγραφίζει;
  18. Χρησιμοποιεί το ψαλίδι;
 

Επικοινωνήστε μαζί μας μέσω email, μέσω των social media, μέσω της φόρμας επικοινωνίας ή τηλεφωνικά και θα σας απαντήσουμε το συντομότερο δυνατόν.

 
 

Ανθολόγιο
Κέντρο Ειδικών Θεραπειών
Αισχύλου 17, Αιγάλεω
Τηλ: 2114236052 
email: anthologio_aigaleo@yahoo.com

Follow us

Σχόλια

Ετικέτες

Εμφάνιση περισσότερων

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Μήπως το παιδί μου χρειάζεται εργοθεραπεία;

Έχετε ξεκινήσει λογοθεραπεία και σας προτείνει ο λογοθεραπευτής να κάνετε μία αξιολόγηση εργοθεραπείας, καθώς παρατηρεί κάποια δυσκολία. Ή ο αναπτυξιολόγος σας αναφέρει ότι το παιδί χρειάζεται εργοθεραπεία. Και ξεκινάμε πάλι από την αρχή! "Τι είναι πάλι η εργοθεραπεία; Και τι θα κάνει το παιδί μου εκεί; Πώς θα το ωφελήσει η εργοθεραπεία; Μήπως ο λογοθεραπευτής μπορεί να του κάνει και εργοθεραπεία να τελειώνουμε;" Και πόσα ακόμα ερωτήματα περνάνε από το μυαλό σας; Όχι , δεν χρειάζονται πάντα τα παιδιά εργοθεραπεία, όπως δεν χρειάζονται πάντα λογοθεραπεία. Όχι , δεν θέλουμε να υπερφορτώσουμε τα παιδιά με θεραπείες. Ναι , κάποιες φορές τα παιδιά δύναται να ωφεληθούν από την εργοθεραπεία. Ναι , κάποιες φορές κρίνεται απαραίτητη η εργοθεραπεία. Αρχικά, θα ήταν ωφέλιμο να ξεκαθαρίσουμε το εξής: Ο λογοθεραπευτής κάνει λογοθεραπεία και ο εργοθεραπευτής κάνει εργοθεραπεία. Έκαστος στο είδος του! Ο λογοθεραπευτής ΔΕΝ κάνει εργοθεραπεία και ο εργοθεραπευτής ΔΕΝ κάνει λογοθεραπεία. Λογ...

Πότε χρειάζεται ένα παιδί ψυχοθεραπεία;

Ναι. Είναι εντάξει να παρακολουθεί συνεδρίες ψυχοθεραπείας ένα παιδί. Η θεραπεία μπορεί να αποδειχθεί εξαιρετικά ωφέλιμη ! Βοηθάει τα παιδιά να αναπτύξουν δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων , καθώς και να αντιμετωπίσουν , για παράδειγμα, το άγχος, τον εκφοβισμό και μια ποικιλία συναισθηματικών και συμπεριφορικών δυσκολιών που προκύπτουν στην καθημερινότητά τους, στο οικογενειακό περιβάλλον, στο σχολικό περιβάλλον, στο κοινωνικό περιβάλλον και οπουδήποτε αλλού. Σημαντικά γεγονότα της ζωής, όπως ο θάνατος κάποιου μέλους της οικογένειας, ενός φίλου, ή το διαζύγιο ή μία μετακόμιση, ένας γονέας που φεύγει για δουλειά ή απουσιάζει για μεγάλα χρονικά διαστήματα, μία σοβαρή ασθένεια στην οικογένεια και πάρα πολλά ακόμα, μπορεί να προκαλέσουν στο παιδί πληθώρα αρνητικών συναισθημάτων, τα οποία ενδεχομένως να επηρεάσουν τη συμπεριφορά του, τη διάθεση, τον ύπνο, την όρεξη, την ακαδημαϊκή του πορεία, ακόμα και την κοινωνική συνδιαλλαγή.   Μερικές ενδείξεις ότι ένα παιδί μπορεί να χρειάζεται να επ...

Μήπως το παιδί μου χρειάζεται λογοθεραπεία;

  Ας σταματήσουμε μερικά δευτερόλεπτα, ας κλείσουμε τα μάτια και ας φανταστούμε τον εαυτό μας να έρχεται αντιμέτωπος με την εξής κατάσταση: Η δασκάλα στο σχολείο ή ο παιδίατρος μας ανακοινώνει ότι το παιδί μας εμφανίζει δυσκολία στην ομιλία και θα ήταν καλό να επισκεφτούμε έναν λογοθεραπευτή. Πώς αντιδρούμε; " Μα, είναι πολύ έξυπνος και καταλαβαίνει τα πάντα και συζητάμε σαν μεγάλοι και ο Γιώργος της Μαρίας... δεν καταλαβαίνεις τίποτα από όσα λέει και και και... " Κι ύστερα κάπως έτσι; "Εσείς πήγατε λογοθεραπεία; Α, το διόρθωσε μόνος του. Η γειτόνισσα μου είπε ότι δε χρειάζεται. Της ξαδέρφης μου τα είπε όλα μόλις πήγε στο Δημοτικό. Να πάμε σε λογοθεραπευτή; Μπα, άστο, μικρός είναι, θα τα μάθει μόνος του."  Για πολλούς γονείς, η διαδικασία αποδοχής ότι το παιδί τους αντιμετωπίζει  κάποια δυσκολία είναι αρκετά δύσκολη και χρονοβόρα. Κι αυτό είναι απολύτως λογικό και κατανοητό. Αυτό που θα πρέπει να έχουμε πρωτίστως κατά νου, είναι ότι η έγκαιρη διάγνωση και παρέμβαση...