Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

"Το παιδί μου δε λέει κάποια γράμματα.": Αρθρωτική και φωνολογική διαταραχή

Πολύ συχνά, ακούμε παιδιά να λένε "σέλω αντί για "θέλω" και "νελό" αντί για "νερό" και γονείς να τους λένε "πες το σωστά". Ωστόσο, τα παιδιά αδυνατούν να το πουν σωστά και ενδεχομένως να έρχονται αντιμέτωπα με απογοήτευση και λύπη για την αδυναμία τους αυτή. Κάπως έτσι, οι γονείς αναζητούν τη βοήθεια ενός λογοθεραπευτή και έρχονται αντιμέτωποι με τον όρο «αρθρωτική διαταραχή» ή «φωνολογική διαταραχή». 
 
 
Όταν ένα παιδί αντιμετωπίζει δυσκολίες με φωνήματα σε ηλικίες που αυτές θα έπρεπε να έχουν ξεπεραστεί, τότε μιλάμε για αρθρωτικές και φωνολογικές διαταραχές. Πρόκειται για δυσκολίες στην κατανόηση, επεξεργασία και απόδοση των ήχων του φωνολογικού συστήματος της γλώσσας. Οι δυσκολίες αυτές, έχουν σαν αποτέλεσμα τη δημιουργία προβλημάτων στο λόγο, με τη μορφή δυσκατάληπτης ομιλίας. 

 

 

Τι είναι η αρθρωτική διαταραχή ή διαταραχή άρθρωσης;

 

Η διαταραχή άρθρωσης είναι η αδυναμία του παιδιού να παράγει σωστά κάποιους μεμονωμένους ήχους. Μερικά παραδείγματα:

  • Νελό αντί νερό, λόδα αντί ρόδα
  • Σέλω αντί θέλω, σάλασσα αντί θαλασσα
  • Ζίνω αντί δίνω, ζέμα αντί δέμα
  • Θύκο αντί σύκο, λάθπη αντί λάσπη

 

 

Τι είναι η φωνολογική διαταραχή;

 

Η φωνολογική διαταραχή είναι όταν το παιδί μπορεί να παράγει σωστά τον ήχο μεμονωμένα, αλλά το χρησιμοποιεί λάθος μέσα στη λέξη.

Μερικά παραδείγματα:

  • Λάπα αντί ντουλάπα, εγάλο αντί μεγάλο
  • Τίτι αντί για σπίτι, τάτα αντί κότα
  • Καότο αντί καρότο, πίτι αντί σπίτι
  • Φάλασσα αντί θάλασα
  • Βέντρο αντί δέντρο
  • Βλιβίο αντί βιβλίο

 

Πότε πρέπει να ανησυχήσουμε;

 

Υπάρχει ένα χρονικό διάστημα, μέχρι το οποίο μπορούμε να επιτρέψουμε κάποια αρθρωτικά λάθη. Για να το προσδιορίσουμε, είσαι σημαντικό να γνωρίζουμε σε ποια ηλικία αναμένουμε να κατακτηθεί το κάθε φώνημα.

 

Ηλικίες κατάκτησης φωνημάτων και συμπλεγμάτων 

(Έρευνα Πανελλήνιου Συλλόγου Λογοπεδικών)

 

2.6-3.0: γ, γκ, κ, κια, μ, π, μπ, τ, 

3.0-3.6: β, ν, ντ, χ, χια, για, 

3.6-4.0: ζ, λ, σ, φ, σπ, πλ, κλ, βλ, κν, πν, βγ

4.0-4.6: θ, δ, λια, ξ, ψ, φλ, στ, σκ, σχ, χτ, τρ, κρ, δγ, ζμ, μν

4.6-5.0: τσ, τζ, σφ, βρ, ντρ, χν, ζγ, φτ

5.0-5.6: γλ, γρ, στρ

5.6-6.0: ρ, δρ, θρ, χτρ

 

Τα προαναφερθέντα ορόσημα, παρουσιάζουν φυσικά και αποκλίσεις, καθώς δεν λαμβάνεται υπόψη η μοναδικότητα κάθε παιδιού. Κάθε παιδί ακολουθεί διαφορετική πορεία ανάπτυξης και έχει τα δικά του χρονολογικά ορόσημα κατάκτησης φωνημάτων και συμπλεγμάτων. Πρακτικά, αυτό θα το καταλαβαίναμε, παρατηρώντας ένα παιδί το οποίο είναι 4ετών και χρησιμοποιεί το ρ σε όλες τις λέξεις, ενώ ένα παιδί 5 ετών δεν έχει κατακτήσει ακόμα το φώνημα αυτό και κάνει λογοθεραπεία.

Η ηλικία των 3,5-4 ετών, είναι μία καθοριστική ηλικία της μετέπειτα εξέλιξης του παιδιού, καθώς σε εκείνη την ηλικία, παρατηρείται ραγδαία ανάπτυξη του λεξιλογίου. Η έγκαιρη αποκατάσταση δυσκολιών, θα βοηθήσει το παιδί να καλύψει τυχόν ελλείμματα και ενδεχομένως να προλάβει τη δημιουργία νέων δυσκολιών. Συχνά, παρατηρείται περιορισμένο λεξιλόγιο σε παιδιά με αρθρωτικές ή φωνολογικές διαταραχές, καθώς χρησιμοποιούν μόνο λέξεις οικείες και εύκολες, ενώ αποφεύγουν νέες λέξεις που τους δυσκολεύουν. Τέλος, φωνολογικές διαταραχές στην προσχολική ηλικία, φαίνεται συχνά να συνδέονται με μαθησιακές δυσκολίες. Για το λόγο αυτό, συστήνεται έντονα η αποκατάστασή τους πριν την ένταξη στην Α Δημοτικού. Ας θυμόμαστε, ότι δυσκολίες στον προφορικό λόγο επηρεάζουν άμεσα το γραπτό λόγο. Για παράδειγμα, ένα παιδί που λέει δάζο αντί βάζο, θα γράψει επίσης, δάζο.

Πώς γίνεται η αξιολόγηση λογοθεραπείας;

Ο λογοθεραπευτής αρχικά, εξετάζει τους στοματοπροσωπικούς μύες (χείλη, γλώσσα, δόντια, υπερώα, παρειές) για τυχόν αποκλίσεις και ύστερα αξιολογεί το λόγο. Χρησιμοποιείται παιγνιώδης προσέγγιση, ώστε να μειωθεί τυχόν ανησυχία του παιδιού. Επιπλέον, χρησιμοποιούνται παιχνίδια, εικόνες, άτυπα τεστ, παρατήρηση μέσω παιχνιδιού κ.α., εξατομικευμένα, ώστε να παρατηρήσει και να καταγράψει τις δυσκολίες του παιδιού. Ελέγχεται η κατάκτηση των φωνημάτων ξεχωριστά σε αρχική, μεσαία και τελική θέση. Πραγματοποιείται διαφοροδιάγνωση μεταξύ αρθρωτικών και φωνολογικών διαταραχών, οι οποίες πολλές φορές συνυπάρχουν. 

 


Πώς γίνεται η παρέμβαση;

Αφού έχει ολοκληρωθεί η αξιολόγηση, ο λογοθεραπευτής διαμορφώνει ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης, θέτοντας στόχους που πρέπει να κατακτηθούν. Το πρόγραμμα οφείλει να είναι προσαρμοσμένο στις ανάγκες του κάθε παιδιού. Συχνά, πραγματοποιούνται αναπροσαρμογές, κατά τη διάρκεια εφαρμογής του. Για να βελτιωθούν τα αρθρωτικά και τα φωνολογικά λάθη, στόχος είναι το παιδί να αποκτήσει την ικανότητα να χρησιμοποιεί σωστά τα φωνήματα αυθόρμητη ομιλία του. Όσο απλό κι αν ακούγεται αυτό, δυστυχώς δεν είναι. Είναι μία σύνθετη διαδικασία, που χρειάζεται χρόνο, υπομονή και προσπάθεια και επηρεάζεται από πολλούς αστάθμητους παράγοντες. Η συνηθέστερη μέθοδος αποκατάστασης, περιλαμβάνει την εκμάθηση του ήχου μεμονωμένα, την εξάσκηση σε συλλαβές, ψευδολέξεις, λέξεις, φράσεις/προτάσεις και τέλος, στην αυθόρμητη ομιλία. Η παρέμβαση πραγματοποιείται σε τακτική εβδομαδιαία βάση, η οποία συστήνεται ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε παιδιού.

Εάν παρατηρείται αποκλίσεις στην άρθρωση των φωνημάτων ή λάθη στην ομιλία του παιδιού σας, είναι ωφέλιμο να αναζητήσετε τις εξατομικευμένες συμβουλές ενός λογοθεραπευτή.

 
Ανθολόγιο
Κέντρο Ειδικών Θεραπειών
Αισχύλου 17, Αιγάλεω
Τηλ: 2114236052 
email: anthologio_aigaleo@yahoo.com

Follow us

 

Σχόλια

Ετικέτες

Εμφάνιση περισσότερων

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Μήπως το παιδί μου χρειάζεται εργοθεραπεία;

Έχετε ξεκινήσει λογοθεραπεία και σας προτείνει ο λογοθεραπευτής να κάνετε μία αξιολόγηση εργοθεραπείας, καθώς παρατηρεί κάποια δυσκολία. Ή ο αναπτυξιολόγος σας αναφέρει ότι το παιδί χρειάζεται εργοθεραπεία. Και ξεκινάμε πάλι από την αρχή! "Τι είναι πάλι η εργοθεραπεία; Και τι θα κάνει το παιδί μου εκεί; Πώς θα το ωφελήσει η εργοθεραπεία; Μήπως ο λογοθεραπευτής μπορεί να του κάνει και εργοθεραπεία να τελειώνουμε;" Και πόσα ακόμα ερωτήματα περνάνε από το μυαλό σας; Όχι , δεν χρειάζονται πάντα τα παιδιά εργοθεραπεία, όπως δεν χρειάζονται πάντα λογοθεραπεία. Όχι , δεν θέλουμε να υπερφορτώσουμε τα παιδιά με θεραπείες. Ναι , κάποιες φορές τα παιδιά δύναται να ωφεληθούν από την εργοθεραπεία. Ναι , κάποιες φορές κρίνεται απαραίτητη η εργοθεραπεία. Αρχικά, θα ήταν ωφέλιμο να ξεκαθαρίσουμε το εξής: Ο λογοθεραπευτής κάνει λογοθεραπεία και ο εργοθεραπευτής κάνει εργοθεραπεία. Έκαστος στο είδος του! Ο λογοθεραπευτής ΔΕΝ κάνει εργοθεραπεία και ο εργοθεραπευτής ΔΕΝ κάνει λογοθεραπεία. Λογ...

Πότε χρειάζεται ένα παιδί ψυχοθεραπεία;

Ναι. Είναι εντάξει να παρακολουθεί συνεδρίες ψυχοθεραπείας ένα παιδί. Η θεραπεία μπορεί να αποδειχθεί εξαιρετικά ωφέλιμη ! Βοηθάει τα παιδιά να αναπτύξουν δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων , καθώς και να αντιμετωπίσουν , για παράδειγμα, το άγχος, τον εκφοβισμό και μια ποικιλία συναισθηματικών και συμπεριφορικών δυσκολιών που προκύπτουν στην καθημερινότητά τους, στο οικογενειακό περιβάλλον, στο σχολικό περιβάλλον, στο κοινωνικό περιβάλλον και οπουδήποτε αλλού. Σημαντικά γεγονότα της ζωής, όπως ο θάνατος κάποιου μέλους της οικογένειας, ενός φίλου, ή το διαζύγιο ή μία μετακόμιση, ένας γονέας που φεύγει για δουλειά ή απουσιάζει για μεγάλα χρονικά διαστήματα, μία σοβαρή ασθένεια στην οικογένεια και πάρα πολλά ακόμα, μπορεί να προκαλέσουν στο παιδί πληθώρα αρνητικών συναισθημάτων, τα οποία ενδεχομένως να επηρεάσουν τη συμπεριφορά του, τη διάθεση, τον ύπνο, την όρεξη, την ακαδημαϊκή του πορεία, ακόμα και την κοινωνική συνδιαλλαγή.   Μερικές ενδείξεις ότι ένα παιδί μπορεί να χρειάζεται να επ...

Μήπως το παιδί μου χρειάζεται λογοθεραπεία;

  Ας σταματήσουμε μερικά δευτερόλεπτα, ας κλείσουμε τα μάτια και ας φανταστούμε τον εαυτό μας να έρχεται αντιμέτωπος με την εξής κατάσταση: Η δασκάλα στο σχολείο ή ο παιδίατρος μας ανακοινώνει ότι το παιδί μας εμφανίζει δυσκολία στην ομιλία και θα ήταν καλό να επισκεφτούμε έναν λογοθεραπευτή. Πώς αντιδρούμε; " Μα, είναι πολύ έξυπνος και καταλαβαίνει τα πάντα και συζητάμε σαν μεγάλοι και ο Γιώργος της Μαρίας... δεν καταλαβαίνεις τίποτα από όσα λέει και και και... " Κι ύστερα κάπως έτσι; "Εσείς πήγατε λογοθεραπεία; Α, το διόρθωσε μόνος του. Η γειτόνισσα μου είπε ότι δε χρειάζεται. Της ξαδέρφης μου τα είπε όλα μόλις πήγε στο Δημοτικό. Να πάμε σε λογοθεραπευτή; Μπα, άστο, μικρός είναι, θα τα μάθει μόνος του."  Για πολλούς γονείς, η διαδικασία αποδοχής ότι το παιδί τους αντιμετωπίζει  κάποια δυσκολία είναι αρκετά δύσκολη και χρονοβόρα. Κι αυτό είναι απολύτως λογικό και κατανοητό. Αυτό που θα πρέπει να έχουμε πρωτίστως κατά νου, είναι ότι η έγκαιρη διάγνωση και παρέμβαση...