Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Χαμηλή Αυτοεκτίμηση: Πώς μπορώ να βοηθήσω το παιδί μου;

 

 Η ζωή έχει πολλές προκλήσεις. Η υγιής αυτοεκτίμηση είναι η θωράκιση του παιδιού απέναντι σε αυτές τις προκλήσεις. Ένα παιδί με καλή ιδέα για τον εαυτό του, μπορεί να αντιμετωπίσει καλύτερα διαμάχες και να αντισταθεί σε αρνητικές πιέσεις. Χαμογελά περισσότερο, χαίρεται τη ζωή και είναι αισιόδοξο. Αντίθετα, ένα παιδί με χαμηλή αυτοεκτίμηση, μπορεί να βιώσει έντονο άγχος και απογοήτευση ερχόμενο αντιμέτωπο με τις διάφορες προκλήσεις της ζωής. Δυσκολεύεται να βρει λύσεις σε προβλήματα και συχνά βασανίζεται από αρνητικές σκέψεις για τον εαυτό του. Συχνά, γίνεται παθητικό, εμφανίζει απόσυρση ή ακόμα και κατάθλιψη και ερχόμενο αντιμέτωπο με νέες προκλήσεις η πρώτη του αντίδραση είναι «Δε μπορώ».

 

Οι γονείς είναι οι πρώτοι και πιο σημαντικοί άνθρωποι στη ζωή του παιδιού. Σαφώς, παίζουν πρωταρχικό ρόλο στην ανάπτυξη ενός υγιούς αισθήματος αυτοεκτίμησης στα παιδιά τους. Ένα ασφαλές οικογενειακό περιβάλλον μπορεί να συμβάλλει στην ανάπτυξη υγιούς αυτοεκτίμησης. Ωστόσο, αυτό δεν είναι αρκετό. Εξίσου σημαντική, είναι η εμπλοκή των γονέων σε καταστάσεις, όπου το παιδί προσπαθεί να πετύχει κάτι και αποτυγχάνει αρκετές φορές μέχρι να το πετύχει. Για να αναπτύξει το παιδί υγιή αυτοεκτίμηση χρειάζεται να υπάρχει μία ισορροπία ανάμεσα στο αίσθημα ότι «με αγαπούν» και στο αίσθημα ότι «έχω ικανότητες».

Η αυτοεκτίμηση εμφανίζει διακυμάνσεις καθώς ένα παιδί μεγαλώνει. Το αίσθημα αυτοεκτίμησης αλλάζει συχνά και προσαρμόζεται βάσει των νέων εμπειριών και αντιλήψεων που αποκτά το παιδί. Οι γονείς είναι εκείνοι που πρέπει να παρατηρήσουν τις αλλαγές και να αντιληφθούν σημεία υγιούς ή μη υγιούς αυτοεκτίμησης.

 

Πώς μπορούν να βοηθήσουν οι γονείς;

  • Δείξτε και εκφράστε την αγάπη σας. Αγκαλιάστε τα, φιλήστε τα, αγγίξτε τα, πείτε τους ότι τα αγαπάτε. Συχνά, καθημερινά, αυθόρμητα.

  • Δημιουργήστε ένα ασφαλές οικογενειακό περιβάλλον. Στο περιβάλλον αυτό δεν χωρούν η κακοποίηση οποιασδήποτε μορφής, οι αρνητικές συμπεριφορές ή τα αρνητικά σχόλια. Οι γονείς έχουν ειρηνικές σχέσεις μεταξύ τους και λύνουν πολιτισμένα τις διαφορές τους. Ο σεβασμός και η αγάπη κυριαρχεί στις ενδοοικογενειακές σχέσεις. Οι γονείς επαγρυπνούν για τυχόν σημάδια κακοποίησης από τρίτους και συζητούν ειλικρινά με τα παιδιά τους. Επιπλέον, η οικογένεια περνά ποιοτικό χρόνο μαζί απολαμβάνοντας πληθώρα δραστηριοτήτων που φέρνουν πιο κοντά τα μέλη της. Σαφώς, όλοι κάνουμε λάθη και θα υπάρξουν δύσκολες στιγμές και πιθανόν και αρνητικές συμπεριφορές. Εκεί εμφανίζεται η αναγνώριση, η «Συγγνώμη», η συγχώρηση.

  • Προσέχετε τι λέτε. Τα παιδιά είναι πολύ ευαίσθητα στα λόγια των γονέων. Προσέξτε τα επίθετα που χρησιμοποιείτε, ιδιαίτερα όταν είστε εκνευρισμένοι. Το παιδί δεν μπορεί να διακρίνει τη διαφορά ανάμεσα στο τι κάνει και στο τι είναι. Αντί να πείτε «Όλο σαν τρελός κάνεις!» ή «Καλά, χαζός είσαι και δεν το καταλαβαίνεις;» πείτε «Θύμωσες πολύ, έτσι δεν είναι; Εκτιμώ πολύ ότι δεν τον χτύπησες και δεν μίλησες άσχημα.» ή «Καταλαβαίνω ότι δυσκολεύεσαι να το καταλάβεις αυτό το σημείο. Θα προσπαθήσω να το πω με διαφορετικό τρόπο.». Να εστιάζετε στα θετικά χαρακτηριστικά του παιδιού σας.

  • Επαινέστε την προσπάθεια. Πάντα. Υπενθυμίστε το πόσο περήφανοι είστε που προσπάθησε, ακόμα κι αν απέτυχε. Να εκφράζετε ειλικρινά την περηφάνια σας για τις επιτυχίες, αλλά και για τις αποτυχίες. Αντί να πείτε «Προσπάθησε ξανά και θα τα καταφέρεις.», πείτε «Είμαι πολύ περήφανος για την προσπάθεια σου!». 

  • Δώστε το καλό παράδειγμα. Μην κριτικάρετε υπερβολικά τον εαυτό σας, μην χρησιμοποιείτε αρνητικούς χαρακτηρισμούς. Καλλιεργήστε την αυτοεκτίμησή σας και δείξτε αισιοδοξία, παρά τις αποτυχίες σας. Θα είστε εξαιρετικό πρότυπο για το παιδί σας.

  • Βοηθήστε το παιδί να βλέπει τις πραγματικές διαστάσεις των καταστάσεων. Συχνά, τα παιδιά, όταν αποτυγχάνουν, τείνουν να γενικεύουν μία λανθασμένη θεώρηση για τον εαυτό τους. Για παράδειγμα, ένα παιδί που χρειάζεται να σβήνει πολλές φορές τα γράμματά του για να είναι πιο ευανάγνωστα ή δυσκολεύεται στα μαθηματικά μπορεί να πει «Είμαι κακός μαθητής» ή «Τίποτα δεν κάνω σωστά πια». Μία χρήσιμη απάντηση θα ήταν «Είναι καλός μαθητής. Τα καταφέρνεις πολύ καλά στο σχολείο. Τα γράμματά σου/ Τα μαθηματικά είναι απλά ένας τομέας που χρειάζεται να αφιερώσεις παραπάνω χρόνο. Θα σε βοηθήσω κι εγώ, είμαι δίπλα σου.»

  • Βοηθήστε το παιδί σας να έχει εποικοδομητικές εμπειρίες. Οι δραστηριότητες που ενθαρρύνουν τη συνεργασία και όχι τον ανταγωνισμό είναι ιδιαίτερα χρήσιμες για την ενίσχυση της αυτοεκτίμησης. Για παράδειγμα, αν ένα μεγαλύτερο παιδί βοηθά ένα μικρότερο να μάθει να διαβάζει, τα αποτελέσματα μπορεί να είναι θαυματουργά και για τα δύο παιδιά.

  • Ουσιαστική και ειλικρινής επικοινωνία. Επικοινωνήστε ειλικρινά με το παιδί σας. Αφήστε το να εκφράσει τους φόβους του, τις ανησυχίες του, τον ενθουσιασμό του, τη χαρά του. Δείξτε κατανόηση. Μιλήστε του για τους δικούς σας φόβους. Δείξτε του ότι νιώθετε όπως νιώθει κι εκείνο σε παρόμοιες καταστάσεις. Ότι αυτό που νιώθει είναι φυσιολογικό. Παρέχετε την αμέριστη συμπαράστασή σας. Διαβεβαιώστε ότι θα το στηρίξετε σε καθετί. Τέλος, να είστε διαλλακτικοί και μην προσπαθείτε να επιβάλλετε τις απόψεις σας.

  • Προετοιμάστε το παιδί για ενδεχόμενες προκλήσεις – δυσκολίες. Εξηγήστε στο παιδί πως κάποιες φορές μπορεί κάποιος να θυμώσει μαζί μας, ότι μπορεί κάποιος να μας κοροϊδέψει ή να μας επιτεθεί. Περιγράψτε υποθετικές καταστάσεις και βρείτε λύσεις. Μιλήστε για δικές σας παρόμοιες εμπειρίες. Εξηγήστε πως αυτό δεν σημαίνει ότι είναι κακό παιδί ή ότι φταίει. Αναγνωρίστε και συζητήστε με ειλικρίνεια αν έχει κάνει ή όχι κάποιο λάθος και βρείτε λύσεις και τρόπους αντιμετώπισης τέτοιων καταστάσεων. Αφήστε το παιδί να σκεφτεί πώς θα μπορούσε να δράσει πριν προτείνετε κάτι. Ρωτήστε το αν θα ήθελε τη συμβουλή σας. Θα σας ακούσει πιο προσεκτικά αν το ακούσετε εσείς με προσοχή πρώτα. Βοηθήστε το να αντιλαμβάνεται τις επιθετικές προκλήσεις των άλλων και να τις απενεργοποιεί ή να αδιαφορεί.

  • Βοηθήστε να αναπτύξει αυτοέλεγχο. Καθοδηγήστε το παιδί να επιλέγει τη συναισθηματική του αντίδραση, αντί να αντιδρά παρορμητικά στις προκλήσεις του περιβάλλοντος. Μην το κατακρίνετε αν αντιδράσει παρορμητικά. Θυμηθείτε ότι είναι παιδιά και κάνουν λάθη, όπως ακριβώς κι οι ενήλικες. Αφήστε τα να εκφραστούν, όταν πλέον είναι ήρεμα, και συζητήστε τι θα μπορούσε να αλλάξει και πώς θα μπορούσε να διαχειριστεί κάποια μελλοντική πρόκληση.

  • Ζητήστε βοήθεια ειδικού. Αν υποψιάζεστε ότι το παιδί σας έχει χαμηλή αυτοεκτίμηση, ζητήστε βοήθεια από ειδικό. Ένας ψυχολόγος θα μπορούσε να καθοδηγήσει τους γονείς ή να εργαστεί με το παιδί, ώστε να ανακαλύψει τι είναι αυτό που το εμποδίζει να έχει καλή ιδέα για τον εαυτό του. Η κατάλληλη θεραπεία μπορεί να βοηθήσει τόσο τους γονείς να διαχειριστούν δύσκολες καταστάσεις και να ενισχύσουν την αυτοεκτίμηση του παιδιού τους, όσο και το παιδί να αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο βλέπει τον εαυτό του και τον κόσμο. Θα του επιτρέψει να δει πιο ρεαλιστικά τον εαυτό του και να αποδεχτεί ποιο είναι στην πραγματικότητα. Με λίγη βοήθεια, κάθε παιδί μπορεί να αναπτύξει υγιή αυτοεκτίμηση και να έχει μια πιο ευτυχισμένη και ολοκληρωμένη ζωή. Και αν η θεραπεία είναι ταυτόχρονη και για τους γονείς και για το παιδί, τότε τα αποτελέσματα, θα μπορούσαν να είναι θεαματικά για όλη την οικογένεια! Μπορείτε να διαβάσετε για τα οφέλη της συμβουλευτικής γονέων εδώ.

 

Εάν ανησυχείτε για την ψυχική υγεία του παιδιού σας ή χρειάζεστε υποστήριξη, επικοινωνήστε μαζί μας μέσω email, μέσω των social media, μέσω της φόρμας επικοινωνίας ή τηλεφωνικά και θα σας απαντήσουμε το συντομότερο δυνατόν.

 
 

Ανθολόγιο
Κέντρο Ειδικών Θεραπειών
Αισχύλου 17, Αιγάλεω
Τηλ: 2114236052 
email: anthologio_aigaleo@yahoo.com

Follow us


 

Σχόλια

Ετικέτες

Εμφάνιση περισσότερων

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Μήπως το παιδί μου χρειάζεται εργοθεραπεία;

Έχετε ξεκινήσει λογοθεραπεία και σας προτείνει ο λογοθεραπευτής να κάνετε μία αξιολόγηση εργοθεραπείας, καθώς παρατηρεί κάποια δυσκολία. Ή ο αναπτυξιολόγος σας αναφέρει ότι το παιδί χρειάζεται εργοθεραπεία. Και ξεκινάμε πάλι από την αρχή! "Τι είναι πάλι η εργοθεραπεία; Και τι θα κάνει το παιδί μου εκεί; Πώς θα το ωφελήσει η εργοθεραπεία; Μήπως ο λογοθεραπευτής μπορεί να του κάνει και εργοθεραπεία να τελειώνουμε;" Και πόσα ακόμα ερωτήματα περνάνε από το μυαλό σας; Όχι , δεν χρειάζονται πάντα τα παιδιά εργοθεραπεία, όπως δεν χρειάζονται πάντα λογοθεραπεία. Όχι , δεν θέλουμε να υπερφορτώσουμε τα παιδιά με θεραπείες. Ναι , κάποιες φορές τα παιδιά δύναται να ωφεληθούν από την εργοθεραπεία. Ναι , κάποιες φορές κρίνεται απαραίτητη η εργοθεραπεία. Αρχικά, θα ήταν ωφέλιμο να ξεκαθαρίσουμε το εξής: Ο λογοθεραπευτής κάνει λογοθεραπεία και ο εργοθεραπευτής κάνει εργοθεραπεία. Έκαστος στο είδος του! Ο λογοθεραπευτής ΔΕΝ κάνει εργοθεραπεία και ο εργοθεραπευτής ΔΕΝ κάνει λογοθεραπεία. Λογ...

Πότε χρειάζεται ένα παιδί ψυχοθεραπεία;

Ναι. Είναι εντάξει να παρακολουθεί συνεδρίες ψυχοθεραπείας ένα παιδί. Η θεραπεία μπορεί να αποδειχθεί εξαιρετικά ωφέλιμη ! Βοηθάει τα παιδιά να αναπτύξουν δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων , καθώς και να αντιμετωπίσουν , για παράδειγμα, το άγχος, τον εκφοβισμό και μια ποικιλία συναισθηματικών και συμπεριφορικών δυσκολιών που προκύπτουν στην καθημερινότητά τους, στο οικογενειακό περιβάλλον, στο σχολικό περιβάλλον, στο κοινωνικό περιβάλλον και οπουδήποτε αλλού. Σημαντικά γεγονότα της ζωής, όπως ο θάνατος κάποιου μέλους της οικογένειας, ενός φίλου, ή το διαζύγιο ή μία μετακόμιση, ένας γονέας που φεύγει για δουλειά ή απουσιάζει για μεγάλα χρονικά διαστήματα, μία σοβαρή ασθένεια στην οικογένεια και πάρα πολλά ακόμα, μπορεί να προκαλέσουν στο παιδί πληθώρα αρνητικών συναισθημάτων, τα οποία ενδεχομένως να επηρεάσουν τη συμπεριφορά του, τη διάθεση, τον ύπνο, την όρεξη, την ακαδημαϊκή του πορεία, ακόμα και την κοινωνική συνδιαλλαγή.   Μερικές ενδείξεις ότι ένα παιδί μπορεί να χρειάζεται να επ...

Μήπως το παιδί μου χρειάζεται λογοθεραπεία;

  Ας σταματήσουμε μερικά δευτερόλεπτα, ας κλείσουμε τα μάτια και ας φανταστούμε τον εαυτό μας να έρχεται αντιμέτωπος με την εξής κατάσταση: Η δασκάλα στο σχολείο ή ο παιδίατρος μας ανακοινώνει ότι το παιδί μας εμφανίζει δυσκολία στην ομιλία και θα ήταν καλό να επισκεφτούμε έναν λογοθεραπευτή. Πώς αντιδρούμε; " Μα, είναι πολύ έξυπνος και καταλαβαίνει τα πάντα και συζητάμε σαν μεγάλοι και ο Γιώργος της Μαρίας... δεν καταλαβαίνεις τίποτα από όσα λέει και και και... " Κι ύστερα κάπως έτσι; "Εσείς πήγατε λογοθεραπεία; Α, το διόρθωσε μόνος του. Η γειτόνισσα μου είπε ότι δε χρειάζεται. Της ξαδέρφης μου τα είπε όλα μόλις πήγε στο Δημοτικό. Να πάμε σε λογοθεραπευτή; Μπα, άστο, μικρός είναι, θα τα μάθει μόνος του."  Για πολλούς γονείς, η διαδικασία αποδοχής ότι το παιδί τους αντιμετωπίζει  κάποια δυσκολία είναι αρκετά δύσκολη και χρονοβόρα. Κι αυτό είναι απολύτως λογικό και κατανοητό. Αυτό που θα πρέπει να έχουμε πρωτίστως κατά νου, είναι ότι η έγκαιρη διάγνωση και παρέμβαση...