Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Μίμηση: Μία σημαντική δεξιότητα

Άραγε, τι μας έρχεται στο μυαλό όταν ακούμε τη λέξη «μίμηση»; Τι άλλο, από το απλό «Κάνω ό,τι κάνεις!». Έτσι ακριβώς λειτουργεί η μίμηση. 


Γιατί είναι τόσο σημαντική η μίμηση;

Γιατί αποτελεί μία από τις βασικότερες λειτουργίες μάθησης! Η μίμηση αποτελεί ένα σημαντικό μηχανισμό απόκτησης νέας γνώσης. Πιο απλά, μέσω της μίμησης τα παιδιά μαθαίνουν! Μαθαίνουν να επικοινωνούν, να μιλάνε, να κινούνται, να χρησιμοποιούν αντικείμενα κ.α.

Αναλογιστείτε, πόσες φορές έχετε ακούσει το μικρό σας να επαναλαμβάνει κάτι που είπατε εσείς, πόσες φορές σιγοτραγουδούσε ένα τραγουδάκι που άκουσε στο διαδίκτυο, πόσες φορές μιμούνταν την καθημερινότητά σας στο παιχνίδι του; Φανταστείτε τι επίδραση έχει η μίμηση στην ανάπτυξή τους!

Πότε ξεκινάει να αναπτύσσεται η μίμηση;

Η μίμηση αποτελεί ένα μεγάλο κομμάτι της παιδικής ηλικίας. Ήδη από τη βρεφική ηλικία, αναπτύσσονται οι πρώτες δεξιότητες μίμησης. Σύμφωνα με έρευνες, τα βρέφη είναι σε θέση να μιμηθούν εκφράσεις των γονιών τους ήδη από τις πρώτες κιόλας μέρες της ζωής τους.

Από τις πρώτες χειρονομίες που παρατηρούνται στα μωρά (περίπου στην ηλικία των 8 μηνών) είναι τα παλαμάκια και ο χαιρετισμός, τις οποίες κατακτούν μέσω της μίμησης των γονέων. Μέχρι την ηλικία των 18 μηνών, τα μικρά παιδιά θα ξεκινήσουν να μιμούνται απλές ενέργειες, όπως το σκούπισμα ενός τραπεζιού, το ανακάτεμα του φαγητού κ.α. Όσο περισσότερο χρησιμοποιούμε παρόμοιες ενέργειες προς το παιδί, τόσο πιο πιθανόν είναι να τις μιμηθεί και κατ’ επέκταση να τις εκτελέσει. Προχωρώντας προς τη νηπιακή ηλικία, παρατηρείται το μιμητικό παιχνίδι και η μίμηση λεκτικών εκφράσεων. Τα νήπια αντιγράφουν το ένα το άλλο και σταδιακά, κάνει την εμφάνισή του και το συμβολικό παιχνίδι.

Τι συμβαίνει όταν απουσιάζει η μίμηση;

Η έλλειψη μίμησης μπορεί να συνδέεται με κάποια αναπτυξιακή διαταραχή. Τα παιδιά που βρίσκονται στο φάσμα των διάχυτων αναπτυξιακών διαταραχών δυσκολεύονται με τις δεξιότητες μίμησης. Ακόμη, ένα παιδί που παρουσιάζει καθυστέρηση στην ανάπτυξη του λόγου ή/ και της ομιλίας συχνά, δεν έχει ανεπτυγμένη την μίμηση σε ικανοποιητικό βαθμό.

Σε περιπτώσεις απουσίας της μίμησης, σημαντικό είναι να αξιολογηθούν η ακοή και η όραση του παιδιού, καθώς, αποτελούν τις βασικότερες αισθήσεις για την ανάπτυξη της μίμησης.

Πως μπορούν οι γονείς να ενισχύσουν την μίμηση των παιδιών;


  • Παίξτε, μιμούμενοι απλές πράξεις με τη χρήση αντικειμένων. Π.χ. τσουλήστε ένα αμαξάκι και κάντε τον ήχο του, κουνήστε μία κουδουνίστρα.
  • Κάντε αστείες γκριμάτσες μπροστά στον καθρέφτη. Μιμηθείτε εκφράσεις προσώπου, χειρονομίες, συναισθήματα.
  • Παίξτε με ζωάκια και τους ήχους τους.
  • Ενθαρρύνετε την μίμηση, δείχνοντας ενθουσιασμό, όταν το παιδί σας μιμείται στιγμιαία κάποια χειρονομία.
  • Χτίστε πύργους με τα τουβλάκια με τα ίδια χρώματα.
  • Μιμηθείτε κινήσεις σώματος, χορέψτε, κάντε γυμναστική με απλές κινήσεις.
  • Τραγουδήστε τραγούδια. Ξανά και ξανά.
  • Αντί να προσπαθείτε μόνο να κάνετε το παιδί να μιμηθεί εσάς, αντιστρέψτε ρόλους και μιμηθείτε εσείς αυτό. Μιμηθείτε εκφράσεις του προσώπου του ή τις πράξεις του.
  • Παίξτε συμβολικό παιχνίδι ή θεατρικά παιχνίδια. 
 

Εάν σας απασχολεί κάτι σε σχέση με την ανάπτυξη του παιδιού σας, μη διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μας, με οποιονδήποτε τρόπο επιθυμείτε.  

 

Ανθολόγιο

Κέντρο Ειδικών Θεραπειών
Αισχύλου 17, Αιγάλεω
Τηλ: 2114236052 
email: anthologio_aigaleo@yahoo.com

Follow us

Σχόλια

Ετικέτες

Εμφάνιση περισσότερων

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Μήπως το παιδί μου χρειάζεται εργοθεραπεία;

Έχετε ξεκινήσει λογοθεραπεία και σας προτείνει ο λογοθεραπευτής να κάνετε μία αξιολόγηση εργοθεραπείας, καθώς παρατηρεί κάποια δυσκολία. Ή ο αναπτυξιολόγος σας αναφέρει ότι το παιδί χρειάζεται εργοθεραπεία. Και ξεκινάμε πάλι από την αρχή! "Τι είναι πάλι η εργοθεραπεία; Και τι θα κάνει το παιδί μου εκεί; Πώς θα το ωφελήσει η εργοθεραπεία; Μήπως ο λογοθεραπευτής μπορεί να του κάνει και εργοθεραπεία να τελειώνουμε;" Και πόσα ακόμα ερωτήματα περνάνε από το μυαλό σας; Όχι , δεν χρειάζονται πάντα τα παιδιά εργοθεραπεία, όπως δεν χρειάζονται πάντα λογοθεραπεία. Όχι , δεν θέλουμε να υπερφορτώσουμε τα παιδιά με θεραπείες. Ναι , κάποιες φορές τα παιδιά δύναται να ωφεληθούν από την εργοθεραπεία. Ναι , κάποιες φορές κρίνεται απαραίτητη η εργοθεραπεία. Αρχικά, θα ήταν ωφέλιμο να ξεκαθαρίσουμε το εξής: Ο λογοθεραπευτής κάνει λογοθεραπεία και ο εργοθεραπευτής κάνει εργοθεραπεία. Έκαστος στο είδος του! Ο λογοθεραπευτής ΔΕΝ κάνει εργοθεραπεία και ο εργοθεραπευτής ΔΕΝ κάνει λογοθεραπεία. Λογ...

Πότε χρειάζεται ένα παιδί ψυχοθεραπεία;

Ναι. Είναι εντάξει να παρακολουθεί συνεδρίες ψυχοθεραπείας ένα παιδί. Η θεραπεία μπορεί να αποδειχθεί εξαιρετικά ωφέλιμη ! Βοηθάει τα παιδιά να αναπτύξουν δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων , καθώς και να αντιμετωπίσουν , για παράδειγμα, το άγχος, τον εκφοβισμό και μια ποικιλία συναισθηματικών και συμπεριφορικών δυσκολιών που προκύπτουν στην καθημερινότητά τους, στο οικογενειακό περιβάλλον, στο σχολικό περιβάλλον, στο κοινωνικό περιβάλλον και οπουδήποτε αλλού. Σημαντικά γεγονότα της ζωής, όπως ο θάνατος κάποιου μέλους της οικογένειας, ενός φίλου, ή το διαζύγιο ή μία μετακόμιση, ένας γονέας που φεύγει για δουλειά ή απουσιάζει για μεγάλα χρονικά διαστήματα, μία σοβαρή ασθένεια στην οικογένεια και πάρα πολλά ακόμα, μπορεί να προκαλέσουν στο παιδί πληθώρα αρνητικών συναισθημάτων, τα οποία ενδεχομένως να επηρεάσουν τη συμπεριφορά του, τη διάθεση, τον ύπνο, την όρεξη, την ακαδημαϊκή του πορεία, ακόμα και την κοινωνική συνδιαλλαγή.   Μερικές ενδείξεις ότι ένα παιδί μπορεί να χρειάζεται να επ...

Μήπως το παιδί μου χρειάζεται λογοθεραπεία;

  Ας σταματήσουμε μερικά δευτερόλεπτα, ας κλείσουμε τα μάτια και ας φανταστούμε τον εαυτό μας να έρχεται αντιμέτωπος με την εξής κατάσταση: Η δασκάλα στο σχολείο ή ο παιδίατρος μας ανακοινώνει ότι το παιδί μας εμφανίζει δυσκολία στην ομιλία και θα ήταν καλό να επισκεφτούμε έναν λογοθεραπευτή. Πώς αντιδρούμε; " Μα, είναι πολύ έξυπνος και καταλαβαίνει τα πάντα και συζητάμε σαν μεγάλοι και ο Γιώργος της Μαρίας... δεν καταλαβαίνεις τίποτα από όσα λέει και και και... " Κι ύστερα κάπως έτσι; "Εσείς πήγατε λογοθεραπεία; Α, το διόρθωσε μόνος του. Η γειτόνισσα μου είπε ότι δε χρειάζεται. Της ξαδέρφης μου τα είπε όλα μόλις πήγε στο Δημοτικό. Να πάμε σε λογοθεραπευτή; Μπα, άστο, μικρός είναι, θα τα μάθει μόνος του."  Για πολλούς γονείς, η διαδικασία αποδοχής ότι το παιδί τους αντιμετωπίζει  κάποια δυσκολία είναι αρκετά δύσκολη και χρονοβόρα. Κι αυτό είναι απολύτως λογικό και κατανοητό. Αυτό που θα πρέπει να έχουμε πρωτίστως κατά νου, είναι ότι η έγκαιρη διάγνωση και παρέμβαση...