Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Το παιδί μου δεν με ακούει! Τι να κάνω;

Όλο και περισσότερο ακούμε πλέον γονείς να λένε «Δεν με ακούει καθόλου!», «Για να κάνει κάτι πρέπει να φωνάζω!» και λοιπά. Παρατηρείται μία αυξητική τάση στα «ανυπάκουα» παιδιά θα μπορούσαμε να πούμε. 


Γονείς. Ένας ρόλος με πολλές ευθύνες. Ένας ρόλος, ο οποίος μας αναγκάζει να λέμε συνεχώς στα παιδιά μας τι να κάνουν. Τα παιδιά από την άλλη ακούν και οφείλουν να υπακούν. Φυσικά, δεν υπακούν πάντα! Αυτό, δεν σημαίνει ότι μονίμως δοκιμάζουν την υπομονή μας! Ως ενήλικες, έχουμε υποχρέωση να αναζητούμε τι μπορεί να κρύβεται πίσω από αυτή τη συμπεριφορά τους. Ως ενήλικες, οφείλουμε να εντοπίσουμε την ρίζα του προβλήματος και να προσπαθήσουμε να την αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά!

Γιατί δεν με ακούει;

Ας δούμε μερικούς πιθανούς λόγους:

  • Δεν ακούει, κυριολεκτικά. Ίσως είναι απορροφημένο σε αυτό που κάνει, σε ένα παιχνίδι, σε μία ταινία στην τηλεόραση. Συχνά, όταν τα παιδιά απολαμβάνουν κάτι, μοιάζουν σαν να κλείνουν εντελώς τα αυτιά τους σε εξωτερικά ερεθίσματα.
  • Δεν θέλει να κάνει αυτό που του ζητάτε. Όχι. Δεν έχει καμία όρεξη. Όπως κι εσείς φαντάζομαι. Όπως κι εγώ. Απλά, γιατί ίσως προτιμούμε όλοι να κάνουμε κάτι άλλο, ή απλά να μην κάνουμε τίποτα. Έτσι, όταν λέμε «Φεύγουμε» από την παιδική χαρά, φαίνεται να μας αγνοεί, γιατί δεν έχει χορτάσει το παιχνίδι!
  • Δεν καταλαβαίνει τι ακριβώς θέλετε. Ίσως, έχετε πει πολλές πληροφορίες μαζεμένες. Ίσως, αδυνατεί να επεξεργαστεί με την ίδια ταχύτητα που επεξεργαζόμαστε εμείς οι ενήλικες τις πληροφορίες, ανάλογα με το αναπτυξιακό στάδιο. Ίσως, έχετε δώσει πολλαπλές εντολές και δεν ξέρουν από πού να αρχίσουν!
  •  Προσπαθεί να επιβληθεί. Όσο εξοργιστικό κι αν φαίνεται, ναι, είναι υγιές το παιδί να νιώθει την ανάγκη κάπου κάπου να επιβάλει τη θέλησή του. Είναι φυσιολογικά βήματα προς την ανεξαρτητοποίηση!
  • Είναι κουρασμένο. Όσο κι αν μοιάζουν να έχουν αστείρευτα αποθέματα ενέργειας ολημερίς, κάποια στιγμή, κουράζονται και οι «μηχανές» σβήνουν! Εκεί, είναι αρκετά πιο δύσκολο να ανταποκριθούν σε εξωτερικά ερεθίσματα και κατ’ επέκταση σε εντολές.

 Τι μπορώ να κάνω;


  • Χαμηλώνω στο ύψος του παιδιού και διατηρώ βλεμματική επαφή. Έτσι, βεβαιώνομαι ότι το παιδί με άκουσε. Μπορεί να μην κάνει αυτό που ζητάω, αλλά τουλάχιστον, είμαι βέβαιος ότι με άκουσε.
  • Μπαίνω στη θέση του παιδιού. Προσπαθώ να καταλάβω τη νιώθει και το διαβεβαιώνω γι’ αυτό. Κατανοώ το συναίσθημά του και με υπομονή δίνοντας χρόνο, επαναλαμβάνω την εντολή.
  • Χρησιμοποιώ λίγες λέξεις. Δίνω σαφείς εντολές. Μία κάθε φορά. Αφού ολοκληρωθεί περνάω στην επόμενη. Χρησιμοποιώ ξεχωριστές προτάσεις. Μία πρόταση για το τι να κάνει, άλλη πρόταση για ποιο λόγο πρέπει να το κάνει, άλλη πρόταση τι συνέπειες υπάρχουν αν δεν το κάνει, θέτοντας με αυτό τον τρόπο και κάποια όρια.
  • Δίνω τη δυνατότητα επιλογής. Αδιέξοδα πιθανόν να υπάρξουν! Το παιδί ίσως θέλει να κάνει το δικό του, φωνάζει, χτυπάει, ουρλιάζει. Κάνω υπομονή και προσφέρω δύο ασφαλείς επιλογές να επιλέξει.
  • Υποχωρώ. Ναι, ακριβώς. Υποχωρώ και αναβάλω την εντολή, όταν αυτό που θέλω παίρνει αναβολή. Αν πάλι, είναι κάτι σημαντικό, όπως π.χ. το βούρτσισμα των δοντιών, ξεπερνάω την κούραση, δείχνω κατανόηση και καθοδηγώ το παιδί βήμα- βήμα.

  • Ενθαρρύνω τη θετική συμπεριφορά και ανταπόκριση. Σε κάθε περίπτωση αναφέρω πόσο χαίρομαι που υπάκουσε κάποια εντολή, αμέσως όταν το κάνει. Επιβραβεύω και δίνω περισσότερη σημασία στη θετική συμπεριφορά παρά στην αρνητική. Έτσι, αυξάνονται οι πιθανότητες να αυξηθεί η επιθυμητή συμπεριφορά.

 

Συνεχίστε την προσπάθεια με υπομονή, επιμονή και ενσυναίσθηση! Τα παιδιά είναι κι εκείνα άνθρωποι με συναισθήματα, ανάγκες και επιθυμίες!

Εάν η δυσκολία παραμένει, αναζητήστε τη συμβουλή ενός ειδικού. Η συμβουλευτική γονέων, μπορεί να σας προσφέρει υποστήριξη και καθοδήγηση.

 

Ανθολόγιο

Κέντρο Ειδικών Θεραπειών
Αισχύλου 17, Αιγάλεω
Τηλ: 2114236052 
email: anthologio_aigaleo@yahoo.com

Follow us

Σχόλια

Ετικέτες

Εμφάνιση περισσότερων

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Μήπως το παιδί μου χρειάζεται εργοθεραπεία;

Έχετε ξεκινήσει λογοθεραπεία και σας προτείνει ο λογοθεραπευτής να κάνετε μία αξιολόγηση εργοθεραπείας, καθώς παρατηρεί κάποια δυσκολία. Ή ο αναπτυξιολόγος σας αναφέρει ότι το παιδί χρειάζεται εργοθεραπεία. Και ξεκινάμε πάλι από την αρχή! "Τι είναι πάλι η εργοθεραπεία; Και τι θα κάνει το παιδί μου εκεί; Πώς θα το ωφελήσει η εργοθεραπεία; Μήπως ο λογοθεραπευτής μπορεί να του κάνει και εργοθεραπεία να τελειώνουμε;" Και πόσα ακόμα ερωτήματα περνάνε από το μυαλό σας; Όχι , δεν χρειάζονται πάντα τα παιδιά εργοθεραπεία, όπως δεν χρειάζονται πάντα λογοθεραπεία. Όχι , δεν θέλουμε να υπερφορτώσουμε τα παιδιά με θεραπείες. Ναι , κάποιες φορές τα παιδιά δύναται να ωφεληθούν από την εργοθεραπεία. Ναι , κάποιες φορές κρίνεται απαραίτητη η εργοθεραπεία. Αρχικά, θα ήταν ωφέλιμο να ξεκαθαρίσουμε το εξής: Ο λογοθεραπευτής κάνει λογοθεραπεία και ο εργοθεραπευτής κάνει εργοθεραπεία. Έκαστος στο είδος του! Ο λογοθεραπευτής ΔΕΝ κάνει εργοθεραπεία και ο εργοθεραπευτής ΔΕΝ κάνει λογοθεραπεία. Λογ...

Πότε χρειάζεται ένα παιδί ψυχοθεραπεία;

Ναι. Είναι εντάξει να παρακολουθεί συνεδρίες ψυχοθεραπείας ένα παιδί. Η θεραπεία μπορεί να αποδειχθεί εξαιρετικά ωφέλιμη ! Βοηθάει τα παιδιά να αναπτύξουν δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων , καθώς και να αντιμετωπίσουν , για παράδειγμα, το άγχος, τον εκφοβισμό και μια ποικιλία συναισθηματικών και συμπεριφορικών δυσκολιών που προκύπτουν στην καθημερινότητά τους, στο οικογενειακό περιβάλλον, στο σχολικό περιβάλλον, στο κοινωνικό περιβάλλον και οπουδήποτε αλλού. Σημαντικά γεγονότα της ζωής, όπως ο θάνατος κάποιου μέλους της οικογένειας, ενός φίλου, ή το διαζύγιο ή μία μετακόμιση, ένας γονέας που φεύγει για δουλειά ή απουσιάζει για μεγάλα χρονικά διαστήματα, μία σοβαρή ασθένεια στην οικογένεια και πάρα πολλά ακόμα, μπορεί να προκαλέσουν στο παιδί πληθώρα αρνητικών συναισθημάτων, τα οποία ενδεχομένως να επηρεάσουν τη συμπεριφορά του, τη διάθεση, τον ύπνο, την όρεξη, την ακαδημαϊκή του πορεία, ακόμα και την κοινωνική συνδιαλλαγή.   Μερικές ενδείξεις ότι ένα παιδί μπορεί να χρειάζεται να επ...

Μήπως το παιδί μου χρειάζεται λογοθεραπεία;

  Ας σταματήσουμε μερικά δευτερόλεπτα, ας κλείσουμε τα μάτια και ας φανταστούμε τον εαυτό μας να έρχεται αντιμέτωπος με την εξής κατάσταση: Η δασκάλα στο σχολείο ή ο παιδίατρος μας ανακοινώνει ότι το παιδί μας εμφανίζει δυσκολία στην ομιλία και θα ήταν καλό να επισκεφτούμε έναν λογοθεραπευτή. Πώς αντιδρούμε; " Μα, είναι πολύ έξυπνος και καταλαβαίνει τα πάντα και συζητάμε σαν μεγάλοι και ο Γιώργος της Μαρίας... δεν καταλαβαίνεις τίποτα από όσα λέει και και και... " Κι ύστερα κάπως έτσι; "Εσείς πήγατε λογοθεραπεία; Α, το διόρθωσε μόνος του. Η γειτόνισσα μου είπε ότι δε χρειάζεται. Της ξαδέρφης μου τα είπε όλα μόλις πήγε στο Δημοτικό. Να πάμε σε λογοθεραπευτή; Μπα, άστο, μικρός είναι, θα τα μάθει μόνος του."  Για πολλούς γονείς, η διαδικασία αποδοχής ότι το παιδί τους αντιμετωπίζει  κάποια δυσκολία είναι αρκετά δύσκολη και χρονοβόρα. Κι αυτό είναι απολύτως λογικό και κατανοητό. Αυτό που θα πρέπει να έχουμε πρωτίστως κατά νου, είναι ότι η έγκαιρη διάγνωση και παρέμβαση...