Προσωπικά, υπενθυμίζω στους γονείς, ότι το «γιατί» δεν έχει πάντα σημασία, καθώς δε μπορεί να αλλάξει την παρούσα κατάσταση. Και κατ’ επέκταση, συνηθίζω να τους συγχαίρω! Γιατί; Γιατί έχουν κάνει κάτι θαρραλέο! Έχουν αναζητήσει βοήθεια, συμβάλλοντας τόσο στην έγκαιρη διάγνωση, όσο και στην έγκαιρη παρέμβαση! Δυστυχώς, σαφή απάντηση για τις αιτίες των δυσκολιών, δε μπορούμε να δώσουμε. Ωστόσο, είναι γνωστό ότι οι παράγοντες που ευθύνονται για τις διαταραχές λόγου ποικίλλουν και συνυπάρχουν σε αρκετές περιπτώσεις.
Οι πιο συνηθισμένες αιτίες είναι οι παρακάτω:
Γενετικοί παράγοντες: Πολλές διαταραχές λόγου και ομιλίας έχουν την τάση να κληρονομούνται. Γι' αυτό και κατά τη λήψη ιστορικού, ένας θεραπευτής, ζητάει πληροφορίες σχετικά με την ύπαρξη τυχόν δυσκολιών στην οικογένεια. Ωστόσο, οφείλουμε να αναφέρουμε ότι τα παιδιά ατόμων με γλωσσικές διαταραχές δεν σημαίνει απαραίτητα ότι τις κληρονομούν και τέλος, παιδιά με γλωσσικές διαταραχές, ενδέχεται να μην έχουν κανένα ιστορικό στην οικογένεια.
Νευρολογικά αίτια: Οι γλωσσικές δεξιότητες και οι δεξιότητες ομιλίας ελέγχονται από συγκεκριμένες περιοχές του εγκεφάλου. Συνεπώς, κάποια δυσλειτουργία του κεντρικού νευρικού συστήματος είναι πιθανό να επηρεάσει αρνητικά δεξιότητες, όπως για παράδειγμα την παραγωγή λόγου για έκφραση σκέψεων και αναγκών, την κατανόηση όσων λέγονται, την ανάγνωση, τη γραφή και να προκύψει, κατ’ αυτόν τον τρόπο κάποια γλωσσική διαταραχή.
Αισθητηριακά ελλείμματα: Οι αισθήσεις μας είναι εκείνες, χάρη στις οποίες προσλαμβάνουμε όλα τα ερεθίσματα του περιβάλλοντος. Η όραση, η όσφρηση, η γεύση, η ακοή και η αφή παρέχουν διαφορετικούς τρόπους αντίληψης του περιβάλλοντος. Συνεπώς, όταν κάποια από τις αισθήσεις μας δεν λειτουργεί σωστά, η λήψη πληροφοριών είναι περιορισμένη. Για παράδειγμα, παιδιά με προβλήματα όρασης δε μπορούν να διαβάσουν ή παιδιά με προβλήματα ακοής δε μπορούν να ακούσουν. Για το λόγο αυτό, τα παιδιά αυτά είναι πολύ πιθανότερο να αναπτύξουν κάποια γλωσσική διαταραχή.
Κινητικά ελλείμματα: Οι κινητικές δεξιότητες είναι εξίσου σημαντικές για τη γλωσσική ανάπτυξη ενός παιδιού. Τα παιδιά, από βρέφη ήδη, κινούνται και εξερευνούν το περιβάλλον γύρω τους. Μέσα από αυτή την εξερεύνηση, έρχονται σε επαφή με το περιβάλλον, βιώνουν νέες εμπειρίες, εμπλουτίζουν το λεξιλόγιο τους, αντιλαμβάνονται τον κόσμο γύρω τους, συνδυάζοντας όλες τις αισθήσεις τους και κατά συνέπεια, ενισχύουν τη γλωσσική και γνωστική τους ανάπτυξη. Πρέπει να τονίσουμε, ότι πέρα από την αδρή και λεπτή κινητικότητα, πολύ σημαντικές είναι και οι κινητικές δεξιότητες των στοματο-προσωπικών δομών (γλώσσα, χείλη, γνάθος, παρειές κ.λ.π.), καθώς σχετίζονται άμεσα με την επιτυχή άρθρωση των ήχων της ομιλίας.
Γνωστικές διαταραχές: Οι γνωστικές δεξιότητες περιλαμβάνουν την ικανότητα σκέψης, αντίληψης, μνήμης, σύνθεσης και κατανόησης του λόγου, της κριτικής ικανότητας, της μάθησης, της λογικής σκέψης και της επίλυσης προβλημάτων. Οι γνωστικές δεξιότητες και η γλωσσική ανάπτυξη είναι άρρηκτα συνδεδεμένες μεταξύ τους, καθώς οι γνωστικές δεξιότητες αποτελούν τη βάση των γλωσσικών δεξιοτήτων και η γλωσσική ανάπτυξη επηρεάζει άμεσα τις γνωστικές λειτουργίες! Αυτό σημαίνει ότι παιδιά με γνωστικές διαταραχές έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες να εμφανίσουν γλωσσικές διαταραχές, όπως δυσκολία ανάκλησης λέξεων, δυσκολίες κατηγοριοποίησης, δυσκολία εκμάθησης νέων εννοιών κ.α.
Περιβαλλοντικοί παράγοντες: Ένα περιβάλλον πλούσιο σε ερεθίσματα αποτελεί το κλειδί στην ενίσχυση της γλωσσικής ανάπτυξης. Τα παιδιά που μεγαλώνουν σε φτωχό περιβάλλον σε γλωσσικά, αλλά και γνωστικά ερεθίσματα έχουν μεγαλύτερη πιθανότητα να εμφανίσουν γλωσσικές διαταραχές και διαταραχές ομιλίας.
Εάν έχετε απορίες ή σας απασχολεί η ανάπτυξη του παιδιού σας, επικοινωνήστε μαζί μας μέσω email, μέσω των social media, μέσω της φόρμας επικοινωνίας ή τηλεφωνικά και θα σας απαντήσουμε το συντομότερο δυνατόν.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου