Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Γιατί δε μπορεί να μιλήσει καθαρά; Γιατί δε λέει τα γράμματα; Γιατί γιατί γιατί;

 
Κατά τις πρώτες συναντήσεις  με τους γονείς, οι οποίες αποσκοπούν στη λήψη ιστορικού και στην γενικότερη άντληση πληροφοριών για τις δυσκολίες -και όχι μόνο- του παιδιού, από τους γονείς, ερχόμαστε συχνά αντιμέτωποι με την ερώτηση «γιατί». "Γιατί δε μπορεί να τα πει καθαρά;" , "Γιατί δε μιλάει ακόμα;" , «Γιατί δε μπορεί να διαβάσει;», «Γιατί δε μπορεί να κάτσει σε μία καρέκλα επιτέλους;» κ.α. Είναι φανερή, στα μάτια τους, η ανάγκη να απαντηθεί ένα ερώτημα που τους βασανίζει. Συχνά, μάλιστα, είμαστε παρόντες σε καταστάσεις, κατά τις οποίες γονείς κλαίνε και βασανίζονται από τύψεις, καθώς πιστεύουν ότι εκείνοι ευθύνονται για κάθε δυσκολία του παιδιού τους. 

Προσωπικά, υπενθυμίζω στους γονείς, ότι το «γιατί» δεν έχει πάντα σημασία, καθώς δε μπορεί να αλλάξει την παρούσα κατάσταση. Και κατ’ επέκταση, συνηθίζω να τους συγχαίρω! Γιατί; Γιατί έχουν κάνει κάτι θαρραλέο! Έχουν αναζητήσει βοήθεια, συμβάλλοντας τόσο στην έγκαιρη διάγνωση, όσο και στην έγκαιρη παρέμβαση! Δυστυχώς, σαφή απάντηση για τις αιτίες των δυσκολιών, δε μπορούμε να δώσουμε. Ωστόσο, είναι γνωστό ότι οι παράγοντες που ευθύνονται για τις διαταραχές λόγου ποικίλλουν και συνυπάρχουν σε αρκετές περιπτώσεις.

 

Οι πιο συνηθισμένες αιτίες είναι οι παρακάτω:

Γενετικοί παράγοντες: Πολλές διαταραχές λόγου και ομιλίας έχουν την τάση να κληρονομούνται. Γι' αυτό και κατά τη λήψη ιστορικού, ένας θεραπευτής, ζητάει πληροφορίες σχετικά με την ύπαρξη τυχόν δυσκολιών στην οικογένεια. Ωστόσο, οφείλουμε να αναφέρουμε ότι τα παιδιά ατόμων με γλωσσικές διαταραχές δεν σημαίνει απαραίτητα ότι τις κληρονομούν και τέλος, παιδιά με γλωσσικές διαταραχές, ενδέχεται να μην έχουν κανένα ιστορικό στην οικογένεια.

Νευρολογικά αίτια: Οι γλωσσικές δεξιότητες και οι δεξιότητες ομιλίας ελέγχονται από συγκεκριμένες περιοχές του εγκεφάλου. Συνεπώς, κάποια δυσλειτουργία του κεντρικού νευρικού συστήματος είναι πιθανό να επηρεάσει αρνητικά δεξιότητες, όπως για παράδειγμα την παραγωγή λόγου για έκφραση σκέψεων και αναγκών, την κατανόηση όσων λέγονται, την ανάγνωση, τη γραφή και να προκύψει, κατ’ αυτόν τον τρόπο κάποια γλωσσική διαταραχή. 

Αισθητηριακά ελλείμματα: Οι αισθήσεις μας είναι εκείνες, χάρη στις οποίες  προσλαμβάνουμε όλα τα ερεθίσματα του περιβάλλοντος. Η όραση, η όσφρηση, η γεύση, η ακοή και η αφή παρέχουν διαφορετικούς τρόπους αντίληψης του περιβάλλοντος. Συνεπώς, όταν κάποια από τις αισθήσεις μας δεν λειτουργεί σωστά, η λήψη πληροφοριών είναι περιορισμένη. Για παράδειγμα, παιδιά με προβλήματα όρασης δε μπορούν να διαβάσουν ή παιδιά με προβλήματα ακοής δε μπορούν να ακούσουν. Για το λόγο αυτό, τα παιδιά αυτά είναι πολύ πιθανότερο να αναπτύξουν κάποια γλωσσική διαταραχή.

Κινητικά ελλείμματα: Οι κινητικές δεξιότητες είναι εξίσου σημαντικές για τη γλωσσική ανάπτυξη ενός παιδιού. Τα παιδιά, από βρέφη ήδη, κινούνται και εξερευνούν το περιβάλλον γύρω τους. Μέσα από αυτή την εξερεύνηση, έρχονται σε επαφή με το περιβάλλον, βιώνουν νέες εμπειρίες, εμπλουτίζουν το λεξιλόγιο τους, αντιλαμβάνονται τον κόσμο γύρω τους, συνδυάζοντας όλες τις αισθήσεις τους και κατά συνέπεια, ενισχύουν τη γλωσσική και γνωστική τους ανάπτυξη. Πρέπει να τονίσουμε, ότι πέρα από την αδρή και λεπτή κινητικότητα, πολύ σημαντικές είναι και οι κινητικές δεξιότητες των στοματο-προσωπικών δομών (γλώσσα, χείλη, γνάθος, παρειές κ.λ.π.), καθώς σχετίζονται άμεσα με την επιτυχή άρθρωση των ήχων της ομιλίας.

Γνωστικές διαταραχές: Οι γνωστικές δεξιότητες περιλαμβάνουν την ικανότητα σκέψης, αντίληψης, μνήμης, σύνθεσης και κατανόησης του λόγου, της κριτικής ικανότητας, της μάθησης, της λογικής σκέψης και της επίλυσης προβλημάτων. Οι γνωστικές δεξιότητες και η γλωσσική ανάπτυξη είναι άρρηκτα συνδεδεμένες μεταξύ τους, καθώς οι γνωστικές δεξιότητες αποτελούν τη βάση των γλωσσικών δεξιοτήτων και η γλωσσική ανάπτυξη επηρεάζει άμεσα τις γνωστικές λειτουργίες! Αυτό σημαίνει ότι παιδιά με γνωστικές διαταραχές έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες να εμφανίσουν γλωσσικές διαταραχές, όπως δυσκολία ανάκλησης λέξεων, δυσκολίες κατηγοριοποίησης, δυσκολία εκμάθησης νέων εννοιών κ.α.

Περιβαλλοντικοί παράγοντες: Ένα περιβάλλον πλούσιο σε ερεθίσματα αποτελεί το κλειδί στην ενίσχυση της γλωσσικής ανάπτυξης. Τα παιδιά που μεγαλώνουν σε φτωχό περιβάλλον σε γλωσσικά, αλλά και γνωστικά ερεθίσματα έχουν μεγαλύτερη πιθανότητα να εμφανίσουν γλωσσικές διαταραχές και διαταραχές ομιλίας.

 

Εάν έχετε απορίες ή σας απασχολεί η ανάπτυξη του παιδιού σας, επικοινωνήστε μαζί μας μέσω email, μέσω των social media, μέσω της φόρμας επικοινωνίας ή τηλεφωνικά και θα σας απαντήσουμε το συντομότερο δυνατόν.

 
 

Ανθολόγιο
Κέντρο Ειδικών Θεραπειών
Αισχύλου 17, Αιγάλεω
Τηλ: 2114236052 
email: anthologio_aigaleo@yahoo.com

Follow us

Σχόλια

Ετικέτες

Εμφάνιση περισσότερων

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Μήπως το παιδί μου χρειάζεται εργοθεραπεία;

Έχετε ξεκινήσει λογοθεραπεία και σας προτείνει ο λογοθεραπευτής να κάνετε μία αξιολόγηση εργοθεραπείας, καθώς παρατηρεί κάποια δυσκολία. Ή ο αναπτυξιολόγος σας αναφέρει ότι το παιδί χρειάζεται εργοθεραπεία. Και ξεκινάμε πάλι από την αρχή! "Τι είναι πάλι η εργοθεραπεία; Και τι θα κάνει το παιδί μου εκεί; Πώς θα το ωφελήσει η εργοθεραπεία; Μήπως ο λογοθεραπευτής μπορεί να του κάνει και εργοθεραπεία να τελειώνουμε;" Και πόσα ακόμα ερωτήματα περνάνε από το μυαλό σας; Όχι , δεν χρειάζονται πάντα τα παιδιά εργοθεραπεία, όπως δεν χρειάζονται πάντα λογοθεραπεία. Όχι , δεν θέλουμε να υπερφορτώσουμε τα παιδιά με θεραπείες. Ναι , κάποιες φορές τα παιδιά δύναται να ωφεληθούν από την εργοθεραπεία. Ναι , κάποιες φορές κρίνεται απαραίτητη η εργοθεραπεία. Αρχικά, θα ήταν ωφέλιμο να ξεκαθαρίσουμε το εξής: Ο λογοθεραπευτής κάνει λογοθεραπεία και ο εργοθεραπευτής κάνει εργοθεραπεία. Έκαστος στο είδος του! Ο λογοθεραπευτής ΔΕΝ κάνει εργοθεραπεία και ο εργοθεραπευτής ΔΕΝ κάνει λογοθεραπεία. Λογ...

Πότε χρειάζεται ένα παιδί ψυχοθεραπεία;

Ναι. Είναι εντάξει να παρακολουθεί συνεδρίες ψυχοθεραπείας ένα παιδί. Η θεραπεία μπορεί να αποδειχθεί εξαιρετικά ωφέλιμη ! Βοηθάει τα παιδιά να αναπτύξουν δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων , καθώς και να αντιμετωπίσουν , για παράδειγμα, το άγχος, τον εκφοβισμό και μια ποικιλία συναισθηματικών και συμπεριφορικών δυσκολιών που προκύπτουν στην καθημερινότητά τους, στο οικογενειακό περιβάλλον, στο σχολικό περιβάλλον, στο κοινωνικό περιβάλλον και οπουδήποτε αλλού. Σημαντικά γεγονότα της ζωής, όπως ο θάνατος κάποιου μέλους της οικογένειας, ενός φίλου, ή το διαζύγιο ή μία μετακόμιση, ένας γονέας που φεύγει για δουλειά ή απουσιάζει για μεγάλα χρονικά διαστήματα, μία σοβαρή ασθένεια στην οικογένεια και πάρα πολλά ακόμα, μπορεί να προκαλέσουν στο παιδί πληθώρα αρνητικών συναισθημάτων, τα οποία ενδεχομένως να επηρεάσουν τη συμπεριφορά του, τη διάθεση, τον ύπνο, την όρεξη, την ακαδημαϊκή του πορεία, ακόμα και την κοινωνική συνδιαλλαγή.   Μερικές ενδείξεις ότι ένα παιδί μπορεί να χρειάζεται να επ...

Μήπως το παιδί μου χρειάζεται λογοθεραπεία;

  Ας σταματήσουμε μερικά δευτερόλεπτα, ας κλείσουμε τα μάτια και ας φανταστούμε τον εαυτό μας να έρχεται αντιμέτωπος με την εξής κατάσταση: Η δασκάλα στο σχολείο ή ο παιδίατρος μας ανακοινώνει ότι το παιδί μας εμφανίζει δυσκολία στην ομιλία και θα ήταν καλό να επισκεφτούμε έναν λογοθεραπευτή. Πώς αντιδρούμε; " Μα, είναι πολύ έξυπνος και καταλαβαίνει τα πάντα και συζητάμε σαν μεγάλοι και ο Γιώργος της Μαρίας... δεν καταλαβαίνεις τίποτα από όσα λέει και και και... " Κι ύστερα κάπως έτσι; "Εσείς πήγατε λογοθεραπεία; Α, το διόρθωσε μόνος του. Η γειτόνισσα μου είπε ότι δε χρειάζεται. Της ξαδέρφης μου τα είπε όλα μόλις πήγε στο Δημοτικό. Να πάμε σε λογοθεραπευτή; Μπα, άστο, μικρός είναι, θα τα μάθει μόνος του."  Για πολλούς γονείς, η διαδικασία αποδοχής ότι το παιδί τους αντιμετωπίζει  κάποια δυσκολία είναι αρκετά δύσκολη και χρονοβόρα. Κι αυτό είναι απολύτως λογικό και κατανοητό. Αυτό που θα πρέπει να έχουμε πρωτίστως κατά νου, είναι ότι η έγκαιρη διάγνωση και παρέμβαση...