Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Πρώιμη Παρέμβαση: Απαντήσεις σε συχνές ερωτήσεις

Όλο και πιο συχνά ακούγεται ο όρος «Πρώιμη Παρέμβαση». Πρόσφατα, το ανέφερα σε έναν γονέα, ο οποίος με ρώτησε σχετικά με τη γλωσσική ανάπτυξη του παιδιού του. Μόλις, του ανέφερα τον όρο, σχηματίστηκε η απορία στο βλέμμα του. Και τότε κατάλαβα.Ένας άγνωστος όρος, που προκαλεί απορία ακόμα και ανησυχία. Ας το αναλύσουμε!
 
Τι είναι η «Πρώιμη Παρέμβαση»;
 
Είναι ένα θεραπευτικό πρόγραμμα το οποίο απευθύνεται σε παιδιά 0-3 ετών. Τα παιδιά αυτά, συνήθως, εμφανίζουν αναπτυξιακές διαταραχές και ιδιαιτερότητες ή κινδυνεύουν να εμφανίσουν νευροαναπτυξιακά προβλήματα στο μέλλον.
 
Από ένα πρόγραμμα πρώιμης παρέμβασης, μπορεί να ωφεληθούν ιδιαίτερα παιδιά που παρουσιάζουν καταστάσεις που έχουν αρνητικές επιπτώσεις στη νευρολογική και ψυχοκινητική τους εξέλιξη (π.χ. εγκεφαλική παράλυση, σύνδρομα) ή παιδιά με αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης νευροαναπτυξιακών προβλημάτων λόγω προωρότητας ή μακράς παραμονής στη Μονάδα Εντατικής Νοσηλείας Νεογνών ή ακόμα και παιδιά προερχόμενα από φτωχό φυσικό και ψυχοκοινωνικό περιβάλλον, το οποίο παρέχει περιορισμένο αριθμό ερεθισμάτων.
 
 
Γιατί πρώιμη;
 
Όλοι μας γνωρίζουμε τη φράση «απορροφάει σαν σφουγγάρι». “Σφουγγάρι” είναι το παιδί, στην περίπτωσή μας, το οποίο «απορροφάει» κάθε ερέθισμα! Εύκολα. Απλά. Διασκεδαστικά. Παίζοντας! Υπάρχει πιο ευχάριστος και πιο αποτελεσματικός τρόπος μάθησης από το παιχνίδι; Προσωπικά, πιστεύω πως όχι, δεν υπάρχει. 
 
 
Σύμφωνα με επιστημονικές έρευνες, ο ρυθμός μάθησης ενός ανθρώπου όσο και η ταχύτητα της ανάπτυξής του βρίσκονται στο αποκορύφωμά τους κατά την προσχολική ηλικία. Επιπλέον, πληθώρα επιστημονικών μελετών, έχουν οδηγήσει στο συμπέρασμα ότι η πρώιμη αναγνώριση και κατ’ επέκταση η εφαρμογή κατάλληλα δομημένου προγράμματος παρέμβασης, έχουν σαν αποτέλεσμα την ανάπτυξη των δυνατοτήτων ενός παιδιού στο μέγιστο.
 
Τι σημαίνει αυτό πρακτικά; Όσο πιο έγκαιρα αναγνωριστεί η δυσκολία, τόσο πιο έγκαιρα θα αξιολογηθεί και θα σχεδιαστεί το εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης. Και δεδομένου ότι όλα εφαρμόζονται εγκαίρως, η εξέλιξη του παιδιού είναι σαφέστατα καλύτερη!
 
Πότε μπορεί να ξεκινήσει η πρώιμη παρέμβαση;
 
Αμέσως μόλις αξιολογηθούν οι δυνατότητες και οι δυσκολίες του παιδιού. Η αξιολόγηση σηματοδοτεί το σχεδιασμό του εξατομικευμένου προγράμματος παρέμβασης και κατ' επέκταση την έναρξη της πρώιμης παρέμβασης. 
 
Ποιος είναι ο στόχος της πρώιμης παρέμβασης;
 
Η πρώιμη παρέμβαση στοχεύει στην εύρεση τρόπων, τεχνικών και κατάλληλων συνθηκών, οι οποίες θα βοηθήσουν ένα παιδί με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες να αναπτύξει στο μέγιστο τις ικανότητες του και να μπορέσει μεγαλώνοντας να είναι λειτουργικό και αυτόνομο σε κάθε περιβάλλον (οικογενειακό, σχολικό, κ.λπ.).
 
Για να επιτευχθεί η αυτονομία, θέτονται μικρότεροι βραχυπρόθεσμοι στόχοι, όπως είναι η ενίσχυση αντιληπτικών ικανοτήτων, κινητικών ικανοτήτων, γλωσσικής και γνωστικής ανάπτυξης, αλλά και κοινωνικής και συναισθηματικής ανάπτυξης.
 
Ποιος είναι ο ρόλος των γονέων;
 
Ο ρόλος των γονέων είναι πολύ σημαντικός. Είναι απαραίτητη η υποστήριξη, αλλά και η εκπαίδευσή τους. Η παρέμβαση που εφαρμόζεται πρέπει να γίνεται πλήρως κατανοητή από τους γονείς, ώστε να εφαρμόζεται και στο σπίτι και να επιτυγχάνεται η γενίκευση των διδαχθέντων σε διαφορετικά πλαίσια, και όχι μόνο σε ειδικά διαμορφωμένα θεραπευτικά περιβάλλοντα. Οι γονείς πρέπει να έχουν ενεργό ρόλο στη θεραπευτική διαδικασία και να ενημερώνονται διαρκώς για την πορεία, την εξέλιξη, τις αλλαγές. 
 

 
Εξίσου σημαντική είναι και η ψυχολογική στήριξη της οικογένειας, ώστε οι γονείς να μπορέσουν να αποδεχτούν την κατάσταση. Η παρακολούθηση συνεδριών συμβουλευτικής είναι καθοριστικής σημασίας, τόσο για την ίδια την οικογένεια, όσο και για την εξέλιξη του θεραπευτικού προγράμματος. Θεραπευτές – παιδί – γονείς αποτελούν μία ομάδα, στην οποία ο καθένας συμβάλει με το δικό του τρόπο ξεχωριστά. Εάν απουσιάσει ο ένας κρίκος της αλυσίδας, η εξέλιξη είναι αμφίβολη.
 
 
Ποιος αναλαμβάνει την πρώιμη παρέμβαση;
 
Πληθώρα θεραπευτών! Λογοθεραπευτής, εργοθεραπευτής, ειδικός παιδαγωγός, φυσικοθεραπευτής, ψυχολόγος, γιατροί και οποιοσδήποτε άλλος παρακολουθεί το παιδί. Όχι, δεν συμμετέχουν όλοι πάντα. Σε ένα πρόγραμμα πρώιμης παρέμβασης, συμμετέχουν εκείνοι που χρειάζονται και η επιλογή είναι εξατομικευμένη, στηρίζεται ξεκάθαρα στις ανάγκες του παιδιού. Συχνά, ο ένας θεραπευτής, ενδέχεται να παραπέμψει σε άλλον, εφόσον παρατηρήσει κάτι, για καλύτερα θεραπευτικά αποτελέσματα και την καλύτερη εξέλιξη του προγράμματος.
 
Κάποια πράγματα, δεν «περνάνε» μεγαλώνοντας. Κάποια πράγματα, ίσως,  επηρεάσουν αρνητικά την ψυχολογία ενός παιδιού και ίσως παρεμποδίσουν την εξέλιξή του. Ρωτήστε κάποιον ειδικό. 

 

 

 

Ανθολόγιο
Κέντρο Ειδικών Θεραπειών
Αισχύλου 17, Αιγάλεω
Τηλ: 2114236052 
email: anthologio_aigaleo@yahoo.com

Follow us

Σχόλια

Ετικέτες

Εμφάνιση περισσότερων

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Μήπως το παιδί μου χρειάζεται εργοθεραπεία;

Έχετε ξεκινήσει λογοθεραπεία και σας προτείνει ο λογοθεραπευτής να κάνετε μία αξιολόγηση εργοθεραπείας, καθώς παρατηρεί κάποια δυσκολία. Ή ο αναπτυξιολόγος σας αναφέρει ότι το παιδί χρειάζεται εργοθεραπεία. Και ξεκινάμε πάλι από την αρχή! "Τι είναι πάλι η εργοθεραπεία; Και τι θα κάνει το παιδί μου εκεί; Πώς θα το ωφελήσει η εργοθεραπεία; Μήπως ο λογοθεραπευτής μπορεί να του κάνει και εργοθεραπεία να τελειώνουμε;" Και πόσα ακόμα ερωτήματα περνάνε από το μυαλό σας; Όχι , δεν χρειάζονται πάντα τα παιδιά εργοθεραπεία, όπως δεν χρειάζονται πάντα λογοθεραπεία. Όχι , δεν θέλουμε να υπερφορτώσουμε τα παιδιά με θεραπείες. Ναι , κάποιες φορές τα παιδιά δύναται να ωφεληθούν από την εργοθεραπεία. Ναι , κάποιες φορές κρίνεται απαραίτητη η εργοθεραπεία. Αρχικά, θα ήταν ωφέλιμο να ξεκαθαρίσουμε το εξής: Ο λογοθεραπευτής κάνει λογοθεραπεία και ο εργοθεραπευτής κάνει εργοθεραπεία. Έκαστος στο είδος του! Ο λογοθεραπευτής ΔΕΝ κάνει εργοθεραπεία και ο εργοθεραπευτής ΔΕΝ κάνει λογοθεραπεία. Λογ...

Πότε χρειάζεται ένα παιδί ψυχοθεραπεία;

Ναι. Είναι εντάξει να παρακολουθεί συνεδρίες ψυχοθεραπείας ένα παιδί. Η θεραπεία μπορεί να αποδειχθεί εξαιρετικά ωφέλιμη ! Βοηθάει τα παιδιά να αναπτύξουν δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων , καθώς και να αντιμετωπίσουν , για παράδειγμα, το άγχος, τον εκφοβισμό και μια ποικιλία συναισθηματικών και συμπεριφορικών δυσκολιών που προκύπτουν στην καθημερινότητά τους, στο οικογενειακό περιβάλλον, στο σχολικό περιβάλλον, στο κοινωνικό περιβάλλον και οπουδήποτε αλλού. Σημαντικά γεγονότα της ζωής, όπως ο θάνατος κάποιου μέλους της οικογένειας, ενός φίλου, ή το διαζύγιο ή μία μετακόμιση, ένας γονέας που φεύγει για δουλειά ή απουσιάζει για μεγάλα χρονικά διαστήματα, μία σοβαρή ασθένεια στην οικογένεια και πάρα πολλά ακόμα, μπορεί να προκαλέσουν στο παιδί πληθώρα αρνητικών συναισθημάτων, τα οποία ενδεχομένως να επηρεάσουν τη συμπεριφορά του, τη διάθεση, τον ύπνο, την όρεξη, την ακαδημαϊκή του πορεία, ακόμα και την κοινωνική συνδιαλλαγή.   Μερικές ενδείξεις ότι ένα παιδί μπορεί να χρειάζεται να επ...

Μήπως το παιδί μου χρειάζεται λογοθεραπεία;

  Ας σταματήσουμε μερικά δευτερόλεπτα, ας κλείσουμε τα μάτια και ας φανταστούμε τον εαυτό μας να έρχεται αντιμέτωπος με την εξής κατάσταση: Η δασκάλα στο σχολείο ή ο παιδίατρος μας ανακοινώνει ότι το παιδί μας εμφανίζει δυσκολία στην ομιλία και θα ήταν καλό να επισκεφτούμε έναν λογοθεραπευτή. Πώς αντιδρούμε; " Μα, είναι πολύ έξυπνος και καταλαβαίνει τα πάντα και συζητάμε σαν μεγάλοι και ο Γιώργος της Μαρίας... δεν καταλαβαίνεις τίποτα από όσα λέει και και και... " Κι ύστερα κάπως έτσι; "Εσείς πήγατε λογοθεραπεία; Α, το διόρθωσε μόνος του. Η γειτόνισσα μου είπε ότι δε χρειάζεται. Της ξαδέρφης μου τα είπε όλα μόλις πήγε στο Δημοτικό. Να πάμε σε λογοθεραπευτή; Μπα, άστο, μικρός είναι, θα τα μάθει μόνος του."  Για πολλούς γονείς, η διαδικασία αποδοχής ότι το παιδί τους αντιμετωπίζει  κάποια δυσκολία είναι αρκετά δύσκολη και χρονοβόρα. Κι αυτό είναι απολύτως λογικό και κατανοητό. Αυτό που θα πρέπει να έχουμε πρωτίστως κατά νου, είναι ότι η έγκαιρη διάγνωση και παρέμβαση...