Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Εργοθεραπεία και Αδρή κινητικότητα

Αδρή κινητικότητα. "Τι είναι πάλι αυτό; Θα μπω στο Google.". Μια ώρα μετά... "Ουφ ζαλίστηκα!, πρέπει να βρω μια εργοθεραπεύτρια να ρωτήσω από κοντά."

 

Είναι λογικό να νιώθετε έτσι. Νέες άγνωστες ορολογίες, ανησυχία για το μέγεθος των δυσκολιών, ανησυχία για την δυνατότητα βελτίωσης των δυσκολιών. Ας προσπαθήσουμε να το απλοποιήσουμε και να το ξεκαθαρίσουμε.


Αδρή κινητικότητα είναι η ικανότητα του παιδιού να εκτελεί δραστηριότητες που ενεργοποιούν μεγάλες μυϊκές ομάδες. Πώς το είπες αυτό; Ας δοκιμάσουμε πάλι! Αδρή κινητικότητα= κινήσεις σώματος και κυρίως των κάτω άκρων, για παράδειγμα, τρέξιμο, περπάτημα, μπουσούλημα, σκαρφάλωμα, κλωτσιά μπάλας, πέταγμα και μεταφορά αντικειμένων και λοιπά. Καλύτερα τώρα! 

 

Οι δεξιότητες αδρής κινητικότητας ξεκινούν να αναπτύσσονται ήδη από την ηλικία των 2 μηνών, όταν το βρεφάκι ξεκινάει να στηρίζει το κεφάλι του, να ρολάρει το κορμάκι του ή να στηρίζεται στα χεράκια του για να σηκώσει το κεφάλι του. Τελικά, μέχρι την ηλικία των 6 ετών, η αδρή κινητικότητα έχει ωριμάσει αρκετά και το παιδί μπορεί να εκτελέσει πιο σύνθετες κινήσεις, όπως για παράδειγμα να κάνει κούνια, να σκαρφαλώνει, να πηδάει ψηλά.

Οι δεξιότητες αδρής κινητικότητας επηρεάζουν άμεσα την καθημερινότητα ενός παιδιού, καθώς επηρεάζουν τη συμμετοχή του σε καθημερινές δραστηριότητες, αλλά και την ψυχολογική του κατάσταση. Δεξιότητες ισορροπίας, μεταφοράς βάρους, σταθερότητας σώματος συνεργάζονται, ώστε να οδηγήσουν σε μία συντονισμένη κίνηση στο χώρο.

Δυσκολίες που εμφανίζονται στον τομέα της αδρής κινητικότητας, χρειάζονται αξιολόγηση από εργοθεραπευτή. Ο εργοθεραπευτής αξιολογεί και διαμορφώνει εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης και μέσα από το παιχνίδι, μπορεί να ενισχυθεί η ευλυγισία, η δύναμη, η ακρίβεια των κινήσεων, η σωματική διάπλαση, αλλά και η καλύτερη κατανόηση της έννοιας του χώρου. Η αδρή κινητικότητα είναι άμεσα συνδεδεμένη με τη λεπτή κινητικότητα, για την οποία θα μιλήσουμε σε επόμενο άρθρο.

Ένα παιδί με δυσκολίες αδρής κινητικότητας, μπορεί να εμφανίζει:

·   Ελλείμματα κινητικού σχεδιασμού, δηλαδή δυσκολεύεται να οργανώσει μία κίνηση σε κάποια δραστηριότητα

·     Λανθασμένη στάση σώματος στην καρέκλα

·     Δυσκολίες στη γραφή, τη ζωγραφική, το κόψιμο με το ψαλίδι, την προσοχή στον πίνακα  στην τάξη

·     Δυσκολίες αυτοεξυπηρέτησης, για παράδειγμα δυσκολίες με την τουαλέτα, το μπάνιο, τη σίτιση, την ένδυση

·     Χαμηλή αντοχή σε δραστηριότητες σωματικής άσκησης ή σε αθλήματα

·    Δυσκολίες ισορροπίας, για παράδειγμα δεν μπορεί να στηριχθεί στο ένα του πόδι για να βγάλει το παντελόνι

·     Καθυστέρηση στην επιλογή προτιμώμενου χεριού (πλευρίωση)

·     Δυσκολίες χωρικού προσανατολισμού

Ενδεικτικά, αναφέρονται μερικές δραστηριότητες ενίσχυσης της αδρής κινητικότητας στο σπίτι:

·     Χορός

·     Μίμηση κινήσεων ζώων

·    Δουλειές του σπιτιού (σκούπισμα, σφουγγάρισμα, άπλωμα ρούχων, καθάρισμα τζαμιών,  μεταφορά βιβλίων στη βιβλιοθήκη, τοποθέτηση πιάτων στο πλυντήριο, ψώνια στα ντουλάπια κ.λπ.) 

·     Κουτσό και διάφορα παιχνίδια ισορροπίας

·     Παιχνίδια με μπάλα

·     Έρπειν κάτω από έπιπλα

·     Τούμπες

·     Βαρελάκια

Οι παραπάνω δραστηριότητες εφαρμόζονται εξατομικευμένα και ανάλογα τις δυσκολίες του παιδιού και την καθοδήγηση του εργοθεραπευτή.

Εάν σας απασχολεί η ανάπτυξη του παιδιού σας, επικοινωνήστε μαζί μας με οποιοδήποτε τρόπο επιθυμείτε, για να συζητήσουμε και να σας καθοδηγήσουμε ανάλογα με τις ανάγκες του δικού σας παιδιού.

 

Ανθολόγιο
Κέντρο Ειδικών Θεραπειών
Αισχύλου 17, Αιγάλεω
Τηλ: 2114236052 
email: anthologio_aigaleo@yahoo.com

Follow us

Σχόλια

Ετικέτες

Εμφάνιση περισσότερων

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Μήπως το παιδί μου χρειάζεται εργοθεραπεία;

Έχετε ξεκινήσει λογοθεραπεία και σας προτείνει ο λογοθεραπευτής να κάνετε μία αξιολόγηση εργοθεραπείας, καθώς παρατηρεί κάποια δυσκολία. Ή ο αναπτυξιολόγος σας αναφέρει ότι το παιδί χρειάζεται εργοθεραπεία. Και ξεκινάμε πάλι από την αρχή! "Τι είναι πάλι η εργοθεραπεία; Και τι θα κάνει το παιδί μου εκεί; Πώς θα το ωφελήσει η εργοθεραπεία; Μήπως ο λογοθεραπευτής μπορεί να του κάνει και εργοθεραπεία να τελειώνουμε;" Και πόσα ακόμα ερωτήματα περνάνε από το μυαλό σας; Όχι , δεν χρειάζονται πάντα τα παιδιά εργοθεραπεία, όπως δεν χρειάζονται πάντα λογοθεραπεία. Όχι , δεν θέλουμε να υπερφορτώσουμε τα παιδιά με θεραπείες. Ναι , κάποιες φορές τα παιδιά δύναται να ωφεληθούν από την εργοθεραπεία. Ναι , κάποιες φορές κρίνεται απαραίτητη η εργοθεραπεία. Αρχικά, θα ήταν ωφέλιμο να ξεκαθαρίσουμε το εξής: Ο λογοθεραπευτής κάνει λογοθεραπεία και ο εργοθεραπευτής κάνει εργοθεραπεία. Έκαστος στο είδος του! Ο λογοθεραπευτής ΔΕΝ κάνει εργοθεραπεία και ο εργοθεραπευτής ΔΕΝ κάνει λογοθεραπεία. Λογ...

Πότε χρειάζεται ένα παιδί ψυχοθεραπεία;

Ναι. Είναι εντάξει να παρακολουθεί συνεδρίες ψυχοθεραπείας ένα παιδί. Η θεραπεία μπορεί να αποδειχθεί εξαιρετικά ωφέλιμη ! Βοηθάει τα παιδιά να αναπτύξουν δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων , καθώς και να αντιμετωπίσουν , για παράδειγμα, το άγχος, τον εκφοβισμό και μια ποικιλία συναισθηματικών και συμπεριφορικών δυσκολιών που προκύπτουν στην καθημερινότητά τους, στο οικογενειακό περιβάλλον, στο σχολικό περιβάλλον, στο κοινωνικό περιβάλλον και οπουδήποτε αλλού. Σημαντικά γεγονότα της ζωής, όπως ο θάνατος κάποιου μέλους της οικογένειας, ενός φίλου, ή το διαζύγιο ή μία μετακόμιση, ένας γονέας που φεύγει για δουλειά ή απουσιάζει για μεγάλα χρονικά διαστήματα, μία σοβαρή ασθένεια στην οικογένεια και πάρα πολλά ακόμα, μπορεί να προκαλέσουν στο παιδί πληθώρα αρνητικών συναισθημάτων, τα οποία ενδεχομένως να επηρεάσουν τη συμπεριφορά του, τη διάθεση, τον ύπνο, την όρεξη, την ακαδημαϊκή του πορεία, ακόμα και την κοινωνική συνδιαλλαγή.   Μερικές ενδείξεις ότι ένα παιδί μπορεί να χρειάζεται να επ...

Μήπως το παιδί μου χρειάζεται λογοθεραπεία;

  Ας σταματήσουμε μερικά δευτερόλεπτα, ας κλείσουμε τα μάτια και ας φανταστούμε τον εαυτό μας να έρχεται αντιμέτωπος με την εξής κατάσταση: Η δασκάλα στο σχολείο ή ο παιδίατρος μας ανακοινώνει ότι το παιδί μας εμφανίζει δυσκολία στην ομιλία και θα ήταν καλό να επισκεφτούμε έναν λογοθεραπευτή. Πώς αντιδρούμε; " Μα, είναι πολύ έξυπνος και καταλαβαίνει τα πάντα και συζητάμε σαν μεγάλοι και ο Γιώργος της Μαρίας... δεν καταλαβαίνεις τίποτα από όσα λέει και και και... " Κι ύστερα κάπως έτσι; "Εσείς πήγατε λογοθεραπεία; Α, το διόρθωσε μόνος του. Η γειτόνισσα μου είπε ότι δε χρειάζεται. Της ξαδέρφης μου τα είπε όλα μόλις πήγε στο Δημοτικό. Να πάμε σε λογοθεραπευτή; Μπα, άστο, μικρός είναι, θα τα μάθει μόνος του."  Για πολλούς γονείς, η διαδικασία αποδοχής ότι το παιδί τους αντιμετωπίζει  κάποια δυσκολία είναι αρκετά δύσκολη και χρονοβόρα. Κι αυτό είναι απολύτως λογικό και κατανοητό. Αυτό που θα πρέπει να έχουμε πρωτίστως κατά νου, είναι ότι η έγκαιρη διάγνωση και παρέμβαση...