Καθώς, αισίως,
ξεκινάει ο Μάρτιος, ήρθε ο καιρός να μιλήσουμε για σχολική ετοιμότητα! Είναι ένας
όρος που ακούγεται όλο και πιο συχνά πλέον. Ωστόσο, παραμένει μία ασάφεια γύρω
από τον όρο αυτό. Ας το δούμε, λοιπόν, όσο πιο απλά και κατανοητά
γίνεται.
Τι ακριβώς είναι η
σχολική ετοιμότητα;
Σχολική ετοιμότητα
σημαίνει, το κατά πόσο ένα παιδί είναι έτοιμο να φοιτήσει στο Δημοτικό σχολείο. Ένα
παιδί που ετοιμάζεται να ξεκινήσει την Α Δημοτικού, θα πρέπει να έχει κατακτήσει
μία ποικιλία δεξιοτήτων, ώστε να μπορέσει να ανταποκριθεί στις υψηλές πλέον
απαιτήσεις του δημοτικού σχολείου.
Εάν και η ένταξη στο
δημοτικό, κυρίως, καθορίζεται από την χρονολογική ηλικία του παιδιού, δεν
σημαίνει ότι κάθε παιδί είναι επαρκώς εξοπλισμένο με τα εφόδια που χρειάζεται. Κάθε
παιδί είναι διαφορετικό και αναπτύσσεται με διαφορετικό ρυθμό. Υπάρχουν παιδιά,
που ανταποκρίνονται πλήρως στις απαιτήσεις, υπάρχουν και παιδιά τα οποία δεν
είναι ακόμα αρκετά «ώριμα», ώστε να ανταπεξέλθουν με επάρκεια.
Ποιος θα μου πει εάν
το παιδί μου για να είναι έτοιμο για το Δημοτικό;
Σίγουρα δεν είναι ένας!
Να θυμάστε, ότι για ολοκληρωμένη και σωστή αξιολόγηση, αλλά και παρέμβαση,
απαιτείται η συνεργασία θεραπευτών! Η διερεύνηση της σχολικής ετοιμότητας είναι
σημαντικό να πραγματοποιείται από διεπιστημονική ομάδα που απαρτίζεται από
λογοθεραπευτή, εργοθεραπευτή, ειδικό παιδαγωγό και ψυχολόγο. Ο καθένας
αξιολογεί δεξιότητες της ειδικότητάς του και κατόπιν, η διεπιστημονική ομάδα
μπορεί να καθορίσει από κοινού εάν το παιδί είναι έτοιμο για το δημοτικό.
Πότε πρέπει να γίνει
το τεστ Σχολικής Ετοιμότητας;
Ιδανικός χρόνος
θεωρείται περίπου η μέση της χρονιάς. Θα λέγαμε περίπου στο Φεβρουάριο έως τον
Απρίλιο το αργότερο. Όχι ότι δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί οποιαδήποτε άλλη
στιγμή! Ο λόγος που προτείνουμε αυτή τη χρονική περίοδο, είναι επειδή δεν είναι
ούτε πολύ νωρίς ούτε και πολύ αργά. Νωρίς, με την έννοια, ότι τα παιδιά έχουν
διδαχθεί αρκετά στο Νηπιαγωγείο. Αργά, με την έννοια, ότι υπάρχει ένα χρονικό
περιθώριο μέχρι το καλοκαίρι, στο οποίο μπορεί να εφαρμοστεί παρέμβαση και το
παιδί να προετοιμαστεί κατάλληλα!
Γιατί να δώσω
σημασία στη σχολική ετοιμότητα;
Δίνοντας σημασία στη
σχολική ετοιμότητα, μπορούμε να εντοπίσουμε πρώιμα σημάδια μαθησιακών
δυσκολιών, οι οποίες μπορεί να οφείλονται σε αδιάγνωστες δυσκολίες στην ομιλία,
στη γραφή, στην προσοχή κ.α. Απαιτείται κατάλληλη ενημέρωση και έγκαιρη
παρέμβαση, καθώς τυχόν δυσκολίες επηρεάζουν άμεσα την ψυχική υγεία του παιδιού.
Πού να απευθυνθώ;
Σε ΚΕΔΑΣΥ, Κέντρα
Ψυχικής Υγείας, Ψυχοπαιδαγωγικές Μονάδες, ακόμα και σε ιδιωτικά κέντρα.
Τι γίνεται αν το
παιδί μου δεν είναι έτοιμο;
Σε περίπτωση
έγκαιρου εντοπισμού, μπορείτε να ξεκινήσετε θεραπευτικό πρόγραμμα, για την
ενδυνάμωση των αδύναμων δεξιοτήτων, ώστε το παιδί να προετοιμαστεί κατάλληλα
για το νέο σχολικό περιβάλλον. Ο έγκαιρος εντοπισμός και η παρέμβαση, συμβάλουν
στην μείωση του άγχους και την πίεσης που μπορεί να νιώσει το παιδί με την
ένταξή του στο Δημοτικό.
Ένα τα αδύναμα
σημεία είναι πάρα πολλά και δεν επαρκεί το χρονικό διάστημα για την εφαρμογή
παρέμβασης, τότε εξετάζεται το ενδεχόμενο επαναφοίτησης στο Νηπιαγωγείο.
Τίθεται θέμα
νοημόσυνης;
Όχι. Η σχολική
ετοιμότητα και ο δείκτης νοημοσύνης δεν συνδέονται άμεσα.
Πώς γίνεται η
επαναφοίτηση;
Μέσω των ΚΕΔΑΣΥ, που
δίνουν την επίσημη εντολή και χορηγούν την αντίστοιχη έγγραφη απόφαση.
Για ποιο λόγο να
γίνει επαναφοίτηση;
Για το χρονικό
περιθώριο που μας δίνει, ώστε να εφαρμοστεί εξατοτομικευμένο πρόγραμμα
παρέμβασης και να προετοιμαστεί το παιδί κατάλληλα για την επόμενη χρονιά.
Μα θα χάσει τους φίλους
του, θα νιώθει μειονεκτικά. Τι θα κάνω με την ψυχολογία του;
Με την βοήθεια ενός ψυχολόγου,
γονείς και παιδί μπορούν να υποστηριχθούν και να ενημερωθούν με κατάλληλο τρόπο
για την επαναφοίτηση. Τότε, οι αρνητικές επιπτώσεις μπορούν να προληφθούν. Αναλογιστείτε
το έντονο ψυχολογικό στρες που μπορεί να παρατηρηθεί στο παιδί, όταν μπαίνοντας
στην Α Δημοτικού, κατανοήσει ότι δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις
και στις προσδοκίες των γονέων. Και τελικά, αυτό το στρες με τη σειρά του,
μπορεί να οδηγήσει σε σχολική άρνηση, χαμηλή αυτοεκτίμηση, προβλήματα
συμπεριφοράς, ψυχοσωματικές εκδηλώσεις κ.α.
Στο 2ο
μέρος, θα δούμε κάποιους βασικούς τομείς σχολικής ετοιμότητας.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου