Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η πολύπλοκη δεξιότητα της γραφής: Στάδια πιασίματος μολυβιού και συμβουλές.

Η γραφή είναι μια πολύπλοκη δεξιότητα, που απαιτεί κατάκτηση πληθώρας πρώιμων δεξιοτήτων, παρ’ όλο που το θεωρούμε σχετικά απλό και δίνοντας ένα μαρκαδόρο στο παιδί περιμένουμε να ζωγραφίσει.

Τα βασικότερα στάδια ανάπτυξης της γραφής είναι τα εξής:

10-12 μηνών: Το παιδί μουτζουρώνει στο χαρτί

2 ετών: Ξεκινάει να κάνει οριζόντια, κάθετα και κυκλικά σημάδια στο χαρτί

3 ετών: Αντιγράφει οριζόντιες και κάθετες γραμμές και κύκλο

4 – 5ετών: Αντιγράφει σταυρό, δεξιά και αριστερή γραμμή, τετράγωνο, κάποια γράμματα και κάποιους αριθμούς

5 – 6 ετών: Αντιγράφει τρίγωνο, το όνομά του και τα περισσότερα κεφαλαία και μικρά γράμματα

 

Ας δούμε, τι ακριβώς απαιτείται, ώστε να επιτευχθεί τελικά, η περιβόητη γραφή:

  1. Ισορροπία κορμού και αυχένα: Η ικανότητα του παιδιού να μπορεί να καθίσει μόνο του και να χρησιμοποιεί ελεύθερα τα χέρια του για να κρατήσει τα όργανα γραφής, χωρίς να χρειάζεται υποστήριξη ο κορμός ή το κεφάλι του.

  2. Σταθερότητα ώμου: Η ικανότητα να υποστηρίζει τον πήχη, τον καρπό και το χέρι όταν θα κρατάει το μολύβι.

  3. Έλεγχος του πήχη: Η ικανότητα μετακίνησης του πήχη από θέση πρηνισμού σε ουδέτερη θέση και θέση υπτιασμού, με ομαλό τρόπο και κατάλληλο έλεγχο της κίνησης.

  4. Σταθερότητα καρπού: Η ικανότητα να σταθεροποιεί την παλάμη και τα δάχτυλα.

  5. Δεξιότητες λεπτής κινητικότητας: Η ικανότητα να χειριζόμαστε μικρά αντικείμενα όπως χάντρες, κουμπιά, κορδόνια, μανταλάκια κ.α..

  6. Αμφίπλευρος συντονισμός: Η ικανότητα να χρησιμοποιούμε ταυτόχρονα και τις δυο πλευρές του σώματος μας.

  7. Οπτικοκινητικός συντονισμός: Η ικανότητα να λειτουργούν ταυτόχρονα χέρια και μάτια (π.χ. αντιγραφή από τον πίνακα).

  8. Οπτική αντίληψη: Η ικανότητα ερμηνείας οπτικών πληροφοριών. Η οπτική διάκριση διαφορών (π.χ 3 και ε), η οπτική μνήμη γραμμάτων, αριθμών και λέξεων.

Ούτε που είχατε φανταστεί, τι δεξιότητες πρέπει να κατακτήσει ένα παιδί μέχρι τελικά να καταφέρει να γράψει, έτσι δεν είναι; Τώρα, μπορείτε να αναλογιστείτε, τι ακριβώς, αξιολογεί ένας εργοθεραπευτής σε ένα παιδί, το οποίο παρουσιάζει δυσκολίες στη γραφή. Κι ίσως, είστε και πιο επιεικής με το παιδί σας, καθώς κατανοήσατε καλύτερα την πολύπλοκη διαδικασία!

Κι αφού, λοιπόν, το παιδί κατέκτησε τη δεξιότητα της γραφής και έφτασε η ώρα να πιάσει το μολυβάκι, ποια είναι η λειτουργική λαβή; 

 

Τα στάδια πιασίματος του μολυβιού:

 

10 μηνών: Διποδική λαβή

Το παιδί πιάνει αντικείμενα με το δείκτη και τον αντίχειρα.

 

 1-2 ετων: Παλαμιαία λαβή

Το παιδί πιάνει το αντικείμενο γραφής με την παλάμη. Χρησιμοποιεί τον ώμο για να κινήσει το χέρι.

 2-3 ετών: Ψηφιακή λαβή

 

Το παιδί χρησιμοποιεί όλα του τα δάχτυλα για να πιάσει το εργαλείο γραφής αλλά ο καρπός είναι έτσι γυρισμένος, ώστε η παλάμη να κοιτάει προς τα κάτω. Ο ώμος είναι σταθεροποιημένος και η κίνηση έρχεται από τον αγκώνα και κάτω. Κάνει ευθεία γραμμή ή καμπύλη.

3-4 ετών: Τετραποδική λαβή ή και στατική τριποδική λαβή

Το παιδί κρατάει το εργαλείο γραφής με 4 δάχτυλα δημιουργώντας ένα τόξο μεταξύ του αντίχειρα και του δείκτη. Η κίνηση έρχεται περισσότερο από τον καρπό και την παλάμη. Ενώνει τελείες προκειμένου να σχεδιάσει μια εικόνα, γραμμές ζιγκ ζαγκ ή γραμμές που τέμνονται.  Προσπαθεί να ζωγραφίσει απλά ανθρωπάκια.

4-6 ετών: Δυναμική τριποδική λαβή

Το παιδί πλέον χρησιμοποιεί 3 δάχτυλα για να κρατάει το εργαλείο γραφής, τα οποία πλέον λειτουργούν ως μια ενότητα. Σχεδιάζει ανθρωπάκια με περισσότερες λεπτομέρειες. Τελικά, τα δάχτυλα κινούνται ανεξάρτητα και η γραφή προέρχεται αποκλειστικά από τις άκρες των δακτύλων.


 Πότε χρειάζεται αξιολόγηση από εργοθεραπευτή;

Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, έχουμε πλέον αντιληφθεί, ότι η γραφή είναι μια αρκετά πολύπλοκη δεξιότητα. Εάν παρατηρείτε αποκλίσεις στα στάδια, τα οποία προαναφέρθηκαν, θα ήταν ωφέλιμο να αναζητήσετε την καθοδήγηση ενός εργοθεραπευτή. Μία ανώριμη λαβή, θα ήταν ωφέλιμο να αξιολογηθεί και αναλόγως να διορθωθεί, καθώς μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την ικανότητα ενός «νοικοκυρεμένου» τρόπου γραφής, αλλά και την ταχύτητα της γραφής. Επιπρόσθετα, μία ανώριμη γραφή, μπορεί να κουράζει το παιδί, το οποίο μπορεί να παραπονιέται ότι κουράστηκε, ενώ έχει γράψει λίγες μόνο λέξεις.

Τι μπορώ να κάνω εγώ για να βοηθήσω;

Παρακάτω αναφέρονται μερικές δραστηριότητες προώθησης γραφοκινητικού συντονισμού, που μπορεί ένας γονέας να κάνει στο σπίτι.

  • Παιχνίδια με πλαστελίνη, με άμμο, με πηλό, με αλεύρι, με αφρό

  • Ζωγραφική με δαχτυλομπογιές, κιμωλίες διαφόρων μεγεθών και πινέλα σε κάθετο επίπεδο π.χ. σε πίνακα ή σε τοίχους

  • Παιχνίδια με μπάλες διάφορων μεγεθών με τα χέρια ή με ρακέτες

  • Κόψιμο με ψαλίδι διάφορων υλικών (καλαμάκια, χοντρού χαρτιού από συσκευασίες του σπιτιού, παλιών υφασμάτων)

  • Παιχνίδια στόχων (με μπάλες, βελάκια, μπόουλινγκ)

  • Παιχνίδια διπλώματος χαρτιού (οριγκάμι)

  • Κατασκευές παζλ

  • Σπάσιμο των φυσαλίδων από το νάιλον που τυλίγουμε έπιπλα

  • Άδειασμα νερού από κανάτα σε ποτήρι

  • Μανταλάκια, πιάσιμο αντικειμένων με τσιμπίδες, χάντρες σε κορδόνι

  • Παιχνίδι με σβούρες σε διάφορα μεγέθη

 




Έχετε απορίες ή χρειάζεστε μία αξιολόγηση; Επικοινωνήστε μαζί μας μέσω email, μέσω των social media, μέσω της φόρμας επικοινωνίας ή τηλεφωνικά και θα σας απαντήσουμε το συντομότερο δυνατόν.

 

 

Ανθολόγιο
Κέντρο Ειδικών Θεραπειών
Αισχύλου 17, Αιγάλεω
Τηλ: 2114236052 
email: anthologio_aigaleo@yahoo.com


Follow us










Σχόλια

Ετικέτες

Εμφάνιση περισσότερων

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Μήπως το παιδί μου χρειάζεται εργοθεραπεία;

Έχετε ξεκινήσει λογοθεραπεία και σας προτείνει ο λογοθεραπευτής να κάνετε μία αξιολόγηση εργοθεραπείας, καθώς παρατηρεί κάποια δυσκολία. Ή ο αναπτυξιολόγος σας αναφέρει ότι το παιδί χρειάζεται εργοθεραπεία. Και ξεκινάμε πάλι από την αρχή! "Τι είναι πάλι η εργοθεραπεία; Και τι θα κάνει το παιδί μου εκεί; Πώς θα το ωφελήσει η εργοθεραπεία; Μήπως ο λογοθεραπευτής μπορεί να του κάνει και εργοθεραπεία να τελειώνουμε;" Και πόσα ακόμα ερωτήματα περνάνε από το μυαλό σας; Όχι , δεν χρειάζονται πάντα τα παιδιά εργοθεραπεία, όπως δεν χρειάζονται πάντα λογοθεραπεία. Όχι , δεν θέλουμε να υπερφορτώσουμε τα παιδιά με θεραπείες. Ναι , κάποιες φορές τα παιδιά δύναται να ωφεληθούν από την εργοθεραπεία. Ναι , κάποιες φορές κρίνεται απαραίτητη η εργοθεραπεία. Αρχικά, θα ήταν ωφέλιμο να ξεκαθαρίσουμε το εξής: Ο λογοθεραπευτής κάνει λογοθεραπεία και ο εργοθεραπευτής κάνει εργοθεραπεία. Έκαστος στο είδος του! Ο λογοθεραπευτής ΔΕΝ κάνει εργοθεραπεία και ο εργοθεραπευτής ΔΕΝ κάνει λογοθεραπεία. Λογ...

Πότε χρειάζεται ένα παιδί ψυχοθεραπεία;

Ναι. Είναι εντάξει να παρακολουθεί συνεδρίες ψυχοθεραπείας ένα παιδί. Η θεραπεία μπορεί να αποδειχθεί εξαιρετικά ωφέλιμη ! Βοηθάει τα παιδιά να αναπτύξουν δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων , καθώς και να αντιμετωπίσουν , για παράδειγμα, το άγχος, τον εκφοβισμό και μια ποικιλία συναισθηματικών και συμπεριφορικών δυσκολιών που προκύπτουν στην καθημερινότητά τους, στο οικογενειακό περιβάλλον, στο σχολικό περιβάλλον, στο κοινωνικό περιβάλλον και οπουδήποτε αλλού. Σημαντικά γεγονότα της ζωής, όπως ο θάνατος κάποιου μέλους της οικογένειας, ενός φίλου, ή το διαζύγιο ή μία μετακόμιση, ένας γονέας που φεύγει για δουλειά ή απουσιάζει για μεγάλα χρονικά διαστήματα, μία σοβαρή ασθένεια στην οικογένεια και πάρα πολλά ακόμα, μπορεί να προκαλέσουν στο παιδί πληθώρα αρνητικών συναισθημάτων, τα οποία ενδεχομένως να επηρεάσουν τη συμπεριφορά του, τη διάθεση, τον ύπνο, την όρεξη, την ακαδημαϊκή του πορεία, ακόμα και την κοινωνική συνδιαλλαγή.   Μερικές ενδείξεις ότι ένα παιδί μπορεί να χρειάζεται να επ...

Μήπως το παιδί μου χρειάζεται λογοθεραπεία;

  Ας σταματήσουμε μερικά δευτερόλεπτα, ας κλείσουμε τα μάτια και ας φανταστούμε τον εαυτό μας να έρχεται αντιμέτωπος με την εξής κατάσταση: Η δασκάλα στο σχολείο ή ο παιδίατρος μας ανακοινώνει ότι το παιδί μας εμφανίζει δυσκολία στην ομιλία και θα ήταν καλό να επισκεφτούμε έναν λογοθεραπευτή. Πώς αντιδρούμε; " Μα, είναι πολύ έξυπνος και καταλαβαίνει τα πάντα και συζητάμε σαν μεγάλοι και ο Γιώργος της Μαρίας... δεν καταλαβαίνεις τίποτα από όσα λέει και και και... " Κι ύστερα κάπως έτσι; "Εσείς πήγατε λογοθεραπεία; Α, το διόρθωσε μόνος του. Η γειτόνισσα μου είπε ότι δε χρειάζεται. Της ξαδέρφης μου τα είπε όλα μόλις πήγε στο Δημοτικό. Να πάμε σε λογοθεραπευτή; Μπα, άστο, μικρός είναι, θα τα μάθει μόνος του."  Για πολλούς γονείς, η διαδικασία αποδοχής ότι το παιδί τους αντιμετωπίζει  κάποια δυσκολία είναι αρκετά δύσκολη και χρονοβόρα. Κι αυτό είναι απολύτως λογικό και κατανοητό. Αυτό που θα πρέπει να έχουμε πρωτίστως κατά νου, είναι ότι η έγκαιρη διάγνωση και παρέμβαση...