Τα βασικότερα στάδια ανάπτυξης της γραφής είναι τα εξής:
10-12 μηνών: Το παιδί μουτζουρώνει στο χαρτί
2 ετών: Ξεκινάει να κάνει οριζόντια, κάθετα και κυκλικά σημάδια στο χαρτί
3 ετών: Αντιγράφει οριζόντιες και κάθετες γραμμές και κύκλο
4 – 5ετών: Αντιγράφει σταυρό, δεξιά και αριστερή γραμμή, τετράγωνο, κάποια γράμματα και κάποιους αριθμούς
5 – 6 ετών: Αντιγράφει τρίγωνο, το όνομά του και τα περισσότερα κεφαλαία και μικρά γράμματα
Ας δούμε, τι ακριβώς απαιτείται, ώστε να επιτευχθεί τελικά, η περιβόητη γραφή:
Ισορροπία κορμού και αυχένα: Η ικανότητα του παιδιού να μπορεί να καθίσει μόνο του και να χρησιμοποιεί ελεύθερα τα χέρια του για να κρατήσει τα όργανα γραφής, χωρίς να χρειάζεται υποστήριξη ο κορμός ή το κεφάλι του.
Σταθερότητα ώμου: Η ικανότητα να υποστηρίζει τον πήχη, τον καρπό και το χέρι όταν θα κρατάει το μολύβι.
Έλεγχος του πήχη: Η ικανότητα μετακίνησης του πήχη από θέση πρηνισμού σε ουδέτερη θέση και θέση υπτιασμού, με ομαλό τρόπο και κατάλληλο έλεγχο της κίνησης.
Σταθερότητα καρπού: Η ικανότητα να σταθεροποιεί την παλάμη και τα δάχτυλα.
Δεξιότητες λεπτής κινητικότητας: Η ικανότητα να χειριζόμαστε μικρά αντικείμενα όπως χάντρες, κουμπιά, κορδόνια, μανταλάκια κ.α..
Αμφίπλευρος συντονισμός: Η ικανότητα να χρησιμοποιούμε ταυτόχρονα και τις δυο πλευρές του σώματος μας.
Οπτικοκινητικός συντονισμός: Η ικανότητα να λειτουργούν ταυτόχρονα χέρια και μάτια (π.χ. αντιγραφή από τον πίνακα).
Οπτική αντίληψη: Η ικανότητα ερμηνείας οπτικών πληροφοριών. Η οπτική διάκριση διαφορών (π.χ 3 και ε), η οπτική μνήμη γραμμάτων, αριθμών και λέξεων.
Ούτε που είχατε φανταστεί, τι δεξιότητες πρέπει να κατακτήσει ένα παιδί μέχρι τελικά να καταφέρει να γράψει, έτσι δεν είναι; Τώρα, μπορείτε να αναλογιστείτε, τι ακριβώς, αξιολογεί ένας εργοθεραπευτής σε ένα παιδί, το οποίο παρουσιάζει δυσκολίες στη γραφή. Κι ίσως, είστε και πιο επιεικής με το παιδί σας, καθώς κατανοήσατε καλύτερα την πολύπλοκη διαδικασία!
Κι αφού, λοιπόν, το παιδί κατέκτησε τη δεξιότητα της γραφής και έφτασε η ώρα να πιάσει το μολυβάκι, ποια είναι η λειτουργική λαβή;
Τα στάδια πιασίματος του μολυβιού:
10 μηνών: Διποδική λαβή
Το παιδί πιάνει αντικείμενα με το δείκτη και τον αντίχειρα. |
1-2 ετων: Παλαμιαία λαβή
Το παιδί πιάνει το αντικείμενο γραφής με την παλάμη. Χρησιμοποιεί τον ώμο για να κινήσει το χέρι. |
2-3 ετών: Ψηφιακή λαβή
Το παιδί χρησιμοποιεί όλα του τα δάχτυλα για να πιάσει το εργαλείο γραφής αλλά ο καρπός είναι έτσι γυρισμένος, ώστε η παλάμη να κοιτάει προς τα κάτω. Ο ώμος είναι σταθεροποιημένος και η κίνηση έρχεται από τον αγκώνα και κάτω. Κάνει ευθεία γραμμή ή καμπύλη. |
3-4 ετών: Τετραποδική λαβή ή και στατική τριποδική λαβή
Το παιδί κρατάει το εργαλείο γραφής με 4 δάχτυλα δημιουργώντας ένα τόξο μεταξύ του αντίχειρα και του δείκτη. Η κίνηση έρχεται περισσότερο από τον καρπό και την παλάμη. Ενώνει τελείες προκειμένου να σχεδιάσει μια εικόνα, γραμμές ζιγκ ζαγκ ή γραμμές που τέμνονται. Προσπαθεί να ζωγραφίσει απλά ανθρωπάκια. |
4-6 ετών: Δυναμική τριποδική λαβή
Το παιδί πλέον χρησιμοποιεί 3 δάχτυλα για να κρατάει το εργαλείο γραφής, τα οποία πλέον λειτουργούν ως μια ενότητα. Σχεδιάζει ανθρωπάκια με περισσότερες λεπτομέρειες. Τελικά, τα δάχτυλα κινούνται ανεξάρτητα και η γραφή προέρχεται αποκλειστικά από τις άκρες των δακτύλων. |
Πότε χρειάζεται αξιολόγηση από εργοθεραπευτή;
Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, έχουμε πλέον αντιληφθεί, ότι η γραφή είναι μια αρκετά πολύπλοκη δεξιότητα. Εάν παρατηρείτε αποκλίσεις στα στάδια, τα οποία προαναφέρθηκαν, θα ήταν ωφέλιμο να αναζητήσετε την καθοδήγηση ενός εργοθεραπευτή. Μία ανώριμη λαβή, θα ήταν ωφέλιμο να αξιολογηθεί και αναλόγως να διορθωθεί, καθώς μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την ικανότητα ενός «νοικοκυρεμένου» τρόπου γραφής, αλλά και την ταχύτητα της γραφής. Επιπρόσθετα, μία ανώριμη γραφή, μπορεί να κουράζει το παιδί, το οποίο μπορεί να παραπονιέται ότι κουράστηκε, ενώ έχει γράψει λίγες μόνο λέξεις.
Τι μπορώ να κάνω εγώ για να βοηθήσω;
Παρακάτω αναφέρονται μερικές δραστηριότητες προώθησης γραφοκινητικού συντονισμού, που μπορεί ένας γονέας να κάνει στο σπίτι.
Παιχνίδια με πλαστελίνη, με άμμο, με πηλό, με αλεύρι, με αφρό
Ζωγραφική με δαχτυλομπογιές, κιμωλίες διαφόρων μεγεθών και πινέλα σε κάθετο επίπεδο π.χ. σε πίνακα ή σε τοίχους
Παιχνίδια με μπάλες διάφορων μεγεθών με τα χέρια ή με ρακέτες
Κόψιμο με ψαλίδι διάφορων υλικών (καλαμάκια, χοντρού χαρτιού από συσκευασίες του σπιτιού, παλιών υφασμάτων)
Παιχνίδια στόχων (με μπάλες, βελάκια, μπόουλινγκ)
Παιχνίδια διπλώματος χαρτιού (οριγκάμι)
Κατασκευές παζλ
Σπάσιμο των φυσαλίδων από το νάιλον που τυλίγουμε έπιπλα
Άδειασμα νερού από κανάτα σε ποτήρι
Μανταλάκια, πιάσιμο αντικειμένων με τσιμπίδες, χάντρες σε κορδόνι
Παιχνίδι με σβούρες σε διάφορα μεγέθη
Έχετε απορίες ή χρειάζεστε μία αξιολόγηση; Επικοινωνήστε μαζί μας μέσω email, μέσω των social media, μέσω της φόρμας επικοινωνίας ή τηλεφωνικά και θα σας απαντήσουμε το συντομότερο δυνατόν.
| |
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου