Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Τι είναι λεπτή κινητικότητα; Πώς μπορούμε να την ενισχύσουμε στο σπίτι;

Εσείς έχετε ακούσει το όρο λεπτή κινητικότητα; Ίσως, από κάποιον λογοθεραπευτή, κάποιον εργοθεραπευτή, κάποια δασκάλα στο σχολείο; Τι είναι όμως η λεπτή κινητικότητα; Γιατί είναι τόσο σημαντική και την αναφέρουμε συχνά; Τι μπορείτε να κάνετε εσείς στο σπίτι για να βοηθήσετε το παιδί σας;

Η λεπτή κινητικότητα είναι ένα σημαντικό κομμάτι της ανάπτυξης ενός παιδιού προσχολικής ηλικίας και επηρεάζει άμεσα την καθημερινή αλλά και την σχολική του ζωή. Η λεπτή κινητικότητα δεν μας αφορά μόνο επειδή είναι σημαντική, ώστε να κατακτήσει ένα παιδί τη γραφή, αλλά και γιατί είναι απαραίτητη σε πολλές καθημερινές δραστηριότητες!

Τι είναι η λεπτή κινητικότητα;

Είναι η ικανότητα σωστού  χειρισμού μικρών μυών. Δηλαδή; Η ικανότητα του παιδιού να χρησιμοποιεί τους μύες στα χέρια, στα δάχτυλα και τους καρπούς σε οποιαδήποτε ενέργεια ή κίνηση. Τέτοιες ενέργειες είναι π.χ. το φαγητό, το πιάσιμο αντικειμένων, το ντύσιμο, το δέσιμο κορδονιών, το κούμπωμα ρούχων, το κράτημα του μολυβιού. Η λεπτή κινητικότητα περιλαμβάνει τη δύναμη, τον έλεγχο των μυών αυτών και την επιδεξιότητα. Τέλος, απαιτεί ακρίβεια κινήσεων και σωστό συντονισμό χεριού – ματιού.

Γιατί είναι σημαντική η λεπτή κινητικότητα;

Γιατί είναι σημαντικά τα θεμέλια πριν το χτίσιμο του σπιτιού; Για τον ίδιο ακριβώς λόγο! Γερά θεμέλια, γερό σπίτι. Αναπτυγμένη λεπτή κινητικότητα, καλύτερη ανάπτυξη δεξιοτήτων αυτοφροντίδας και γραφής. Η λεπτή κινητικότητα είναι απαραίτητη για την εκτέλεση καθημερινών δεξιοτήτων, αλλά και ακαδημαϊκών δεξιοτήτων. Αδυναμία ολοκλήρωσης τέτοιων καθηκόντων, μπορεί να επηρεάσουν αρνητικά τόσο την αυτοεκτίμηση των παιδιών, όσο και την ακαδημαϊκή τους πορεία. Επιπλέον, μπορεί να περιορίσουν τις επιλογές τους στο παιχνίδι, να μειώσουν την ικανότητά τους να ανεξαρτητοποιηθούν, να επηρεάσουν τις οικογενειακές σχέσεις, αλλά και κοινωνικές σχέσεις με συνομήλικους.

Πότε αναπτύσσεται η λεπτή κινητικότητα;

Από τη γέννηση μέχρι την ηλικία των 5 ετών. Πρώτα, αναπτύσσεται η αδρή κινητικότητα, η οποία σχετίζεται με ενέργειες και απαιτεί μεγαλύτερες ομάδες μυών, που απαιτούν λιγότερη ακρίβεια. Περισσότερα για την αδρή κινητικότητα μπορείτε να δείτε εδώ.

Πώς θα καταλάβω ότι το παιδί μου έχει αναπτύξει λεπτή κινητικότητα ή όχι;

Ένα παιδί που έχει αναπτύξει λεπτή κινητικότητα με μια ματιά μπορεί να αυτοεξυπηρετηθεί, δηλαδή να πάει τουαλέτα μόνο του, να χτενιστεί, να ντυθεί, να βουρτσίσει τα δόντια του. Μπορεί να κουμπώσει το μπουφάν του, να φάει χρησιμοποιώντας το πιρούνι του και να ανοίξει το μπολάκι του στο σχολείο. Μπορεί να κρατήσει το μολύβι και το μαρκαδόρο του και να κάνει μία ζωγραφιά ή να γράψει το όνομά του.

Ένα παιδί που δυσκολεύεται, αντίθετα, φαίνεται να αποφεύγει πράγματα που χρειάζονται λεπτούς χειρισμούς π.χ. προτιμάει να τρέξει από το να ζωγραφίσει. Επιλέγει παθητικές δραστηριότητες, όπως η παρακολούθηση τηλεόρασης και δεν ενδιαφέρεται καθόλου, ακόμα και αρνείται πεισματικά, να χρησιμοποιήσει μπογιές, ψαλίδια ή να κάνει κατασκευές. Συχνά, ζητάει από άλλους να του κάνουν μία ζωγραφιά, να το ντύσουν, να του κουμπώσουν το φερμουάρ ή τα κουμπιά, να του βουρτσίσουν τα δόντια, να το ταΐσουν και γενικότερα να το βοηθήσουν με την αυτοεξυπηρέτηση.

TIP! Συχνά, καθυστέρηση της ομιλίας συνδέεται με καθυστέρηση ανάπτυξης της λεπτής κινητικότητας. Η ομιλία χρειάζεται λεπτές κινήσεις των στοματοπροσωπικών μυών (γλώσσα, χείλη, δόντια, παρειές, γνάθος, υπερώα).

Ποιες δραστηριότητες μπορούμε να κάνουμε στο σπίτι;

  • Πλαστελίνη: Ενδυνάμωση των μυών των χεριών! Πιέζουν, μαλακώνουν, πλάθουν, κόβουν. Όντως, είναι μία δραστηριότητα που λερώνει. Μπορείτε να θέσετε κανόνες, για παράδειγμα να παίζει σε συγκεκριμένο μέρος, να μαζεύει, να πλένει τα χέρια του.

  • Κουμπαράς: Ενδυνάμωση , έλεγχος δείκτη – αντίχειρα (αναγκαίο για τη σύλληψη του μολυβιού). Έξτρα, η εκμάθηση εννοιών αποταμίευσης!

  • Μανταλάκια: Απλώστε ρούχα μαζί. Έξτρα η εξάσκηση σε δεξιότητες καθημερινής ζωής. Τσιμπήστε πομ πομ, χαρτιά ή ό,τι άλλο φανταστείτε και μεταφέρετέ τα σε κάποιο δοχείο.

  • Κατασκευές με γκοφρέ χαρτί: Κόψτε, τσαλακώστε και κολλήστε μικρά μπαλάκια, ώστε να φτιάξετε κάποιο ψηφιδωτό.

  • Σκίσιμο χαρτιών: Σκίστε χαρτιά σε μικρά κομμάτια και δημιουργήστε κάποιο κολάζ.

  • Χάντρες: Φτιάξτε κοσμήματα με χάντρες ή απλά περάστε χάντρες σε κορδόνια. Έξτρα η μέτρηση και η εκμάθηση της έννοιας της ποσότητας, καθώς και η ταύτιση ανά χρώμα, εφόσον σας το επιτρέπουν τα υλικά σας.

  • Κόψιμο με ψαλίδι: Δώστε το παιδί ένα ασφαλές ψαλίδι, μείνετε δίπλα του και αφήστε το να κόψει, ακανόνιστα αρχικά και σταδιακά προχωρήστε σε λωρίδες, σχήματα κ.α.

  • Παιχνίδια με αφρό ξυρίσματος: Βάλτε αφρό σε κάποια επιφάνεια και ζητήστε από το παιδί να ζωγραφίσει με το δάχτυλο του. Προτείνετέ του να το καθαρίσει με κάποιο σφουγγάρι μόλις τελειώσετε.

  • Ζωγραφική: Με νερομπογιές, κηρομπογιές, ξυλομπογιές, μαρκαδόρους!

  • Δημιουργία μωσαϊκών με φακές, φασόλια, καλαμπόκι

  • Τουβλάκια: Χτίστε γκρεμίστε και ξαναχτίστε!

  • Δαχτυλόκουκλες: Βάλτε δαχτυλόκουκλες σε 2-3 δάχτυλα και κάθε φορά να κινείτε αυτή που μιλάει.

  • Φερμουάρ, κουμπιά, κορδόνια: Κάποιες φορές βιάζεστε. Έχετε δίκιο. Κάποιες φορές, έχετε λίγο παραπάνω χρόνο. Εκείνες τις φορές, δώστε τους χρόνο να κουμπώσουν το φερμουάρ του μπουφάν τους, τα κουμπιά της ζακέτας τους, να προσπαθήσουν να δέσουν τα κορδόνια τους.

  • Βίδες: Βιδώστε και ξεβιδώστε! Έξτρα η ταύτιση χρώματος, σχήματος, μεγέθους, ανάλογα με τα υλικά σας. Εναλλακτικά, βιδώστε καπάκια από μπουκάλια.

  • Παζλ, ενσφηνώματα

 

Πότε χρειάζεται να κάνει το παιδί εργοθεραπεία;

Εάν υποψιάζεστε ότι το παιδί σας έχει κάποια δυσκολία στις δεξιότητες λεπτής κινητικότητας, θα ήταν ωφέλιμο να πραγματοποιήσετε μία εργοθεραπευτική αξιολόγηση. Ο εργοθεραπευτής θα εντοπίσει τις δυσκολίες και θα σας καθοδηγήσει ανάλογα με τις ανάγκες του παιδιού σας. Σε περίπτωση που επιλέξετε να ξεκινήσετε εργοθεραπεία, η παρέμβαση στοχεύει στην ενδυνάμωση των μυών, στην αύξηση του ελέγχου και της ακρίβειας των κινήσεων, μέσω ποικίλων δραστηριοτήτων και πολυαισθητηριακών μεθόδων. Η ενίσχυση της λεπτής κινητικότητας είναι μία αρκετά ευχάριστη διαδικασία για το παιδί, καθώς γίνεται καθαρά μέσω παιχνιδιού! Σίγουρα χρειάζεται αρκετή προσπάθεια, ωστόσο σιγά σιγά οι στόχοι θα επιτευχθούν! Να είστε υποστηρικτικοί και ενθαρρυντικοί! 

 

Εάν έχετε απορίες ή σας απασχολεί η ανάπτυξη του παιδιού σας, επικοινωνήστε μαζί μας μέσω email, μέσω των social media, μέσω της φόρμας επικοινωνίας ή τηλεφωνικά και θα σας απαντήσουμε το συντομότερο δυνατόν.

 
Ανθολόγιο
Κέντρο Ειδικών Θεραπειών
Αισχύλου 17, Αιγάλεω
Τηλ: 2114236052 
email: anthologio_aigaleo@yahoo.com

Follow us

 

Σχόλια

Ετικέτες

Εμφάνιση περισσότερων

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Μήπως το παιδί μου χρειάζεται εργοθεραπεία;

Έχετε ξεκινήσει λογοθεραπεία και σας προτείνει ο λογοθεραπευτής να κάνετε μία αξιολόγηση εργοθεραπείας, καθώς παρατηρεί κάποια δυσκολία. Ή ο αναπτυξιολόγος σας αναφέρει ότι το παιδί χρειάζεται εργοθεραπεία. Και ξεκινάμε πάλι από την αρχή! "Τι είναι πάλι η εργοθεραπεία; Και τι θα κάνει το παιδί μου εκεί; Πώς θα το ωφελήσει η εργοθεραπεία; Μήπως ο λογοθεραπευτής μπορεί να του κάνει και εργοθεραπεία να τελειώνουμε;" Και πόσα ακόμα ερωτήματα περνάνε από το μυαλό σας; Όχι , δεν χρειάζονται πάντα τα παιδιά εργοθεραπεία, όπως δεν χρειάζονται πάντα λογοθεραπεία. Όχι , δεν θέλουμε να υπερφορτώσουμε τα παιδιά με θεραπείες. Ναι , κάποιες φορές τα παιδιά δύναται να ωφεληθούν από την εργοθεραπεία. Ναι , κάποιες φορές κρίνεται απαραίτητη η εργοθεραπεία. Αρχικά, θα ήταν ωφέλιμο να ξεκαθαρίσουμε το εξής: Ο λογοθεραπευτής κάνει λογοθεραπεία και ο εργοθεραπευτής κάνει εργοθεραπεία. Έκαστος στο είδος του! Ο λογοθεραπευτής ΔΕΝ κάνει εργοθεραπεία και ο εργοθεραπευτής ΔΕΝ κάνει λογοθεραπεία. Λογ...

Πότε χρειάζεται ένα παιδί ψυχοθεραπεία;

Ναι. Είναι εντάξει να παρακολουθεί συνεδρίες ψυχοθεραπείας ένα παιδί. Η θεραπεία μπορεί να αποδειχθεί εξαιρετικά ωφέλιμη ! Βοηθάει τα παιδιά να αναπτύξουν δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων , καθώς και να αντιμετωπίσουν , για παράδειγμα, το άγχος, τον εκφοβισμό και μια ποικιλία συναισθηματικών και συμπεριφορικών δυσκολιών που προκύπτουν στην καθημερινότητά τους, στο οικογενειακό περιβάλλον, στο σχολικό περιβάλλον, στο κοινωνικό περιβάλλον και οπουδήποτε αλλού. Σημαντικά γεγονότα της ζωής, όπως ο θάνατος κάποιου μέλους της οικογένειας, ενός φίλου, ή το διαζύγιο ή μία μετακόμιση, ένας γονέας που φεύγει για δουλειά ή απουσιάζει για μεγάλα χρονικά διαστήματα, μία σοβαρή ασθένεια στην οικογένεια και πάρα πολλά ακόμα, μπορεί να προκαλέσουν στο παιδί πληθώρα αρνητικών συναισθημάτων, τα οποία ενδεχομένως να επηρεάσουν τη συμπεριφορά του, τη διάθεση, τον ύπνο, την όρεξη, την ακαδημαϊκή του πορεία, ακόμα και την κοινωνική συνδιαλλαγή.   Μερικές ενδείξεις ότι ένα παιδί μπορεί να χρειάζεται να επ...

Μήπως το παιδί μου χρειάζεται λογοθεραπεία;

  Ας σταματήσουμε μερικά δευτερόλεπτα, ας κλείσουμε τα μάτια και ας φανταστούμε τον εαυτό μας να έρχεται αντιμέτωπος με την εξής κατάσταση: Η δασκάλα στο σχολείο ή ο παιδίατρος μας ανακοινώνει ότι το παιδί μας εμφανίζει δυσκολία στην ομιλία και θα ήταν καλό να επισκεφτούμε έναν λογοθεραπευτή. Πώς αντιδρούμε; " Μα, είναι πολύ έξυπνος και καταλαβαίνει τα πάντα και συζητάμε σαν μεγάλοι και ο Γιώργος της Μαρίας... δεν καταλαβαίνεις τίποτα από όσα λέει και και και... " Κι ύστερα κάπως έτσι; "Εσείς πήγατε λογοθεραπεία; Α, το διόρθωσε μόνος του. Η γειτόνισσα μου είπε ότι δε χρειάζεται. Της ξαδέρφης μου τα είπε όλα μόλις πήγε στο Δημοτικό. Να πάμε σε λογοθεραπευτή; Μπα, άστο, μικρός είναι, θα τα μάθει μόνος του."  Για πολλούς γονείς, η διαδικασία αποδοχής ότι το παιδί τους αντιμετωπίζει  κάποια δυσκολία είναι αρκετά δύσκολη και χρονοβόρα. Κι αυτό είναι απολύτως λογικό και κατανοητό. Αυτό που θα πρέπει να έχουμε πρωτίστως κατά νου, είναι ότι η έγκαιρη διάγνωση και παρέμβαση...