Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Φωνολογική ενημερότητα - Η σημασία της για την ανάγνωση και τη γραφή



Όλο και πιο συχνά, ακούγεται ο όρος φωνολογική ενημερότητα. Κάποιοι δεν γνωρίζουν καθόλου τι είναι η φωνολογική ενημερότητα ή ίσως κάποιοι γνωρίζουν λίγα πράγματα. Άλλοι τη θεωρούν ασήμαντη, ενώ εμείς πάλι που τη γνωρίζουμε καλά, ξέρουμε ότι η φωνολογική ενημερότητα έχει τεράστια σημασία, καθώς είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την ανάγνωση και κατ’ επέκταση τη γραφή.

 

Τι είναι η φωνολογική ενημερότητα;

 

Οι προτάσεις, οι λέξεις, οι συλλαβές και τα φωνήματα είναι τα δομικά στοιχεία της γλώσσας. Οι προτάσεις αποτελούνται από λέξεις, οι λέξεις από συλλαβές και οι συλλαβές από φωνήματα. Η ικανότητα του ατόμου να αναγνωρίζει, να αναλύει και να συνθέτει αυτά τα δομικά στοιχεία ονομάζεται φωνολογική ενημερότητα.  

 

Επίπεδα φωνολογικής ενημερότητας:

  • Λεξική επίγνωση: Η συνειδητοποίηση ότι η γλώσσα αποτελείται από λέξεις.
  • Συλλαβική επίγνωση: Η συνειδητοποίηση ότι οι λέξεις αποτελούνται από συλλαβές, καθώς και η ικανότητα ανάλυσης και σύνθεσης συλλαβών, για παράδειγμα, η λέξη /κότα/ αποτελείται από τις συλλαβές /κο/ και /τα/ και ότι οι συλλαβές /γα/ και /λα/ συνθέτουν τη λέξη γάλα.
  • Επίγνωση ομοιοκαταληξίας: Η ικανότητα αναγνώρισης λέξεων που "ακούγονται" όμοια καθώς και η ικανότητα εύρεσης λέξεων που ομοιοκαταληκτούν. 
  • Φωνημική επίγνωση: Η συνειδητοποίηση ότι οι λέξεις αποτελούνται από φωνήματα, καθώς και η ικανότητα ανάλυσης και σύνθεσης των φωνημάτων, για παράδειγμα, η λέξη /νερό/ αποτελείται από τα φωνήματα /ν/, /ε/, /ρ/, /ο/ και ότι τα φωνήματα /γ/,/α/,/τ/, /α/ συνθέτουν τη λέξη /γάτα/. 

Η σχέση της φωνολογικής ενημερότητας με την ανάγνωση και τη γραφή 


Η φωνολογική ενημερότητα είναι τα θεμέλια της ανάγνωσης και κατ’ επέκταση της γραφής. Αρχικά, ένα παιδί αναπτύσσει δεξιότητες φωνολογικής ενημερότητας, στη συνέχεια μαθαίνει να διαβάζει και έπειτα έπεται το στάδιο της γραφής. Για το λόγο αυτό, είναι πολύ σημαντικό, η φωνολογική ενημερότητα να έχει κατακτηθεί πριν τη διδασκαλία της ανάγνωσης και της γραφής. Όταν ένα παιδί έχει επαρκή γνώση των φωνημάτων, θα μπορέσει αργότερα, να αντιστοιχήσει τα φωνήματα με τα αντίστοιχα γραφήματα, άρα θα μπορέσει να διαβάσει και να γράψει.

Επίσης, η κατακτημένη ή όχι δεξιότητα της φωνολογικής ενημερότητας, αποτελεί προγνωστικό δείκτη, μέσω του οποίου μπορεί να προβλεφθεί η εμφάνιση μαθησιακών δυσκολιών. Πιο απλά, ένα παιδί έχει αναπτύξει δεξιότητες φωνολογικής ενημερότητας ήδη από το νηπιαγωγείο. Εάν ένα παιδί, φαίνεται να μην έχει αναπτύξει τη δεξιότητα αυτή, πριν την ένταξή του στην Α Δημοτικού, είναι πιθανό να εμφανίσει δυσκολία στην κατάκτηση της ανάγνωσης και κατ’ επέκταση της γραφής. Είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι η φωνολογική ενημερότητα, αν και απαραίτητη, δεν αρκεί από μόνη της. Σημαντικό ρόλο παίζουν και άλλοι παράγοντες.


Η εξάσκηση της φωνολογικής ενημερότητας σε όλα τα επίπεδα είναι απαραίτητη προϋπόθεση τόσο σε παιδιά προσχολικής ηλικίας που πρόκειται να εμπλακούν σύντομα με τη διαδικασία της ανάγνωσης και της γραφής, όσο και σε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες - δυσλεξία, με σκοπό τη βελτίωσης της ανάγνωσης και της γραφής. Δεδομένου ότι κάθε παιδί έχει το δικό του τρόπο και ρυθμό μάθησης, ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης, το οποίο να ανταποκρίνεται στις ανάγκες του κάθε παιδιού, κρίνεται απαραίτητο. 

Τι μπορώ να κάνω για να βοηθήσω το παιδί μου στο σπίτι;

  • Βρείτε λέξεις που αρχίζουν από ένα γράμμα ή μία συγκεκριμένη συλλαβή, π.χ. λέξεις από «β» ή λέξεις από «κα» με παιγνιώδη τρόπο, π.χ. πετάξτε τη μπάλα ο ένας στον άλλο και λέξεις εναλλάξ, μαζέψτε πόντους για κάθε λέξη κ.α.
  • Σχηματίστε λέξεις με μαγνητικά γράμματα σε μαγνητικό πίνακα. Μπορείτε να παίξετε δάσκαλος και μαθητής για μεγαλύτερη διασκέδαση.
  • Πάρτε μαρκαδόρους, ξυλομπογιές, κηρομπογιές, νερομπογιές, δαχτυλομπογιές, ότι σας αρέσει και γράψτε! Πειραματιστείτε με τα γράμματα και γράψτε λέξεις από κάποιο συγκεκριμένο γράμμα ή κάποια συγκεκριμένη συλλαβή. Πάντα με παιγνιώδη και χαλαρό τρόπο, χωρίς πίεση και καταναγκασμούς. 
  • Παίξτε με τις συλλαβές. Πείτε συλλαβές ο ένας στον άλλο με σκοπό να βρείτε τις λέξεις. Συγκεντρώστε πόντους ή αυτοκόλλητα ή ότι άλλο μπορείτε να φανταστείτε.
  • Γράψτε λέξεις σε χαρτάκια. Κόψτε με το ψαλίδι γράμματα από περιοδικά, εφημερίδες κ.α. και δημιουργήστε τις λέξεις που έχετε ήδη γραμμένες με τα γράμματα που κόψατε. Μπορείτε να τα κολλάτε και να φτιάξετε ένα κολάζ λέξεων.
  • Πείτε στο παιδί σας λέξεις που λείπει ένα γράμμα ή μία συλλαβή και ζητήστε του να την πει ολόκληρη, π.χ. καραμέ_α ή μο__βι. 

Ότι κάνετε θα πρέπει να γίνεται με ευχάριστο και παιγνιώδη τρόπο για το παιδί και για όση ώρα είναι διατεθειμένο να συνεργαστεί το παιδί. Θυμηθείτε ότι ο ρόλος σας είναι διαφορετικός από το ρόλο ενός θεραπευτή κι αυτό καθιστά δύσκολο το να κάνετε "μάθημα" στο παιδί σας. Παίζοντας χωρίς πίεση θα καταφέρετε πολλά ακόμα κι αν σας φαίνονται λίγα!

 

Εάν ενδιαφέρεστε για προγράμματα πρώιμης παρέμβασης σε παιδιά προσχολικής ηλικίας που πρόκειται να παρακολουθήσουν Α' Δημοτικού ή σε παιδιά που έχουν ξεκινήσει την Α' Δημοτικού ή για οποιαδήποτε απορία και ερώτηση σχετικά με την ανάπτυξη του παιδιού σας, επικοινωνήστε μαζί μας μέσω email , μέσω της φόρμας επικοινωνίας, μέσω των social media ή τηλεφωνικά. 

 

Ανθολόγιο
Κέντρο Ειδικών Θεραπειών
Αισχύλου 17, Αιγάλεω
Τηλ: 2114236052 
email: anthologio_aigaleo@yahoo.com

Follow us

Σχόλια

Ετικέτες

Εμφάνιση περισσότερων

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Μήπως το παιδί μου χρειάζεται εργοθεραπεία;

Έχετε ξεκινήσει λογοθεραπεία και σας προτείνει ο λογοθεραπευτής να κάνετε μία αξιολόγηση εργοθεραπείας, καθώς παρατηρεί κάποια δυσκολία. Ή ο αναπτυξιολόγος σας αναφέρει ότι το παιδί χρειάζεται εργοθεραπεία. Και ξεκινάμε πάλι από την αρχή! "Τι είναι πάλι η εργοθεραπεία; Και τι θα κάνει το παιδί μου εκεί; Πώς θα το ωφελήσει η εργοθεραπεία; Μήπως ο λογοθεραπευτής μπορεί να του κάνει και εργοθεραπεία να τελειώνουμε;" Και πόσα ακόμα ερωτήματα περνάνε από το μυαλό σας; Όχι , δεν χρειάζονται πάντα τα παιδιά εργοθεραπεία, όπως δεν χρειάζονται πάντα λογοθεραπεία. Όχι , δεν θέλουμε να υπερφορτώσουμε τα παιδιά με θεραπείες. Ναι , κάποιες φορές τα παιδιά δύναται να ωφεληθούν από την εργοθεραπεία. Ναι , κάποιες φορές κρίνεται απαραίτητη η εργοθεραπεία. Αρχικά, θα ήταν ωφέλιμο να ξεκαθαρίσουμε το εξής: Ο λογοθεραπευτής κάνει λογοθεραπεία και ο εργοθεραπευτής κάνει εργοθεραπεία. Έκαστος στο είδος του! Ο λογοθεραπευτής ΔΕΝ κάνει εργοθεραπεία και ο εργοθεραπευτής ΔΕΝ κάνει λογοθεραπεία. Λογ...

Πότε χρειάζεται ένα παιδί ψυχοθεραπεία;

Ναι. Είναι εντάξει να παρακολουθεί συνεδρίες ψυχοθεραπείας ένα παιδί. Η θεραπεία μπορεί να αποδειχθεί εξαιρετικά ωφέλιμη ! Βοηθάει τα παιδιά να αναπτύξουν δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων , καθώς και να αντιμετωπίσουν , για παράδειγμα, το άγχος, τον εκφοβισμό και μια ποικιλία συναισθηματικών και συμπεριφορικών δυσκολιών που προκύπτουν στην καθημερινότητά τους, στο οικογενειακό περιβάλλον, στο σχολικό περιβάλλον, στο κοινωνικό περιβάλλον και οπουδήποτε αλλού. Σημαντικά γεγονότα της ζωής, όπως ο θάνατος κάποιου μέλους της οικογένειας, ενός φίλου, ή το διαζύγιο ή μία μετακόμιση, ένας γονέας που φεύγει για δουλειά ή απουσιάζει για μεγάλα χρονικά διαστήματα, μία σοβαρή ασθένεια στην οικογένεια και πάρα πολλά ακόμα, μπορεί να προκαλέσουν στο παιδί πληθώρα αρνητικών συναισθημάτων, τα οποία ενδεχομένως να επηρεάσουν τη συμπεριφορά του, τη διάθεση, τον ύπνο, την όρεξη, την ακαδημαϊκή του πορεία, ακόμα και την κοινωνική συνδιαλλαγή.   Μερικές ενδείξεις ότι ένα παιδί μπορεί να χρειάζεται να επ...

Μήπως το παιδί μου χρειάζεται λογοθεραπεία;

  Ας σταματήσουμε μερικά δευτερόλεπτα, ας κλείσουμε τα μάτια και ας φανταστούμε τον εαυτό μας να έρχεται αντιμέτωπος με την εξής κατάσταση: Η δασκάλα στο σχολείο ή ο παιδίατρος μας ανακοινώνει ότι το παιδί μας εμφανίζει δυσκολία στην ομιλία και θα ήταν καλό να επισκεφτούμε έναν λογοθεραπευτή. Πώς αντιδρούμε; " Μα, είναι πολύ έξυπνος και καταλαβαίνει τα πάντα και συζητάμε σαν μεγάλοι και ο Γιώργος της Μαρίας... δεν καταλαβαίνεις τίποτα από όσα λέει και και και... " Κι ύστερα κάπως έτσι; "Εσείς πήγατε λογοθεραπεία; Α, το διόρθωσε μόνος του. Η γειτόνισσα μου είπε ότι δε χρειάζεται. Της ξαδέρφης μου τα είπε όλα μόλις πήγε στο Δημοτικό. Να πάμε σε λογοθεραπευτή; Μπα, άστο, μικρός είναι, θα τα μάθει μόνος του."  Για πολλούς γονείς, η διαδικασία αποδοχής ότι το παιδί τους αντιμετωπίζει  κάποια δυσκολία είναι αρκετά δύσκολη και χρονοβόρα. Κι αυτό είναι απολύτως λογικό και κατανοητό. Αυτό που θα πρέπει να έχουμε πρωτίστως κατά νου, είναι ότι η έγκαιρη διάγνωση και παρέμβαση...