Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Χρονικός προσανατολισμός: Η σημασία του και προτάσεις δραστηριοτήτων

Η αίσθηση του χρόνου είναι μία σημαντική δεξιότητα για ένα παιδί. Ο χρονικός προσανατολισμός είναι η ικανότητα του ανθρώπου να επεξεργάζεται πληροφορίες σύμφωνα με τη χρονική στιγμή που λαμβάνουν χώρα. Η εμπέδωση των χρονικών εννοιών είναι μία διαδικασία αρκετά σύνθετη.

Ήδη από τις πρώτες μέρες της γέννησης ενός παιδιού, οι γονείς προσπαθούν να διαμορφώσουν μία καθημερινή «ρουτίνα», με αποτέλεσμα το βρέφος να έρχεται σε μία πρώτη επαφή με χρονικές έννοιες και να αποκτά ένα «ημερήσιο πρόγραμμα», π.χ. πραγματοποιούν πιο έντονες δραστηριότητες κατά τις πρωινές ώρες, ενώ ηρεμούν κατά τις βραδινές ώρες. 

Καθώς το παιδί μεγαλώνει, γύρω στην ηλικία των 2-3 ετών, αρχίζει να αντιλαμβάνεται πρώιμες έννοιες, όπως η μέρα και η νύχτα

Στην ηλικία των 4 ετών περίπου πραγματοποιείται η εμπέδωση αυτών των εννοιών και πλέον το παιδί μπορεί να διακρίνει αν είναι πρωί ή βράδυ και μπορεί να διηγηθεί μία ιστορία, κάνοντας αναφορές στο χθες και στο αύριο.

Στην ηλικία των 5-6 χρονών, το παιδί, μαθαίνει τις μέρες τις εβδομάδας και πραγματοποιείται η εμπέδωση των εννοιών χθες-σήμερα-αύριο, με αποτέλεσμα να μπορούν να μάθουν το καθημερινό τους πρόγραμμα. Από την ηλικία των 7 ετών, η αντίληψη του χρόνου βελτιώνεται ακόμα περισσότερο. Πλέον, τα παιδιά είναι σε θέση, να κατανοήσουν πληρέστερα τις μέρες, τους μήνες και τις εποχές.

Μεταγενέστερα, στις ηλικίες των 8-9 ετών, το παιδί κατακτά και την έννοια της ώρας και μπορεί να χρησιμοποιήσει το πρώτο του ρολόι. Κατανοεί την έννοια της χρονικής διάρκειας, καθώς και έννοιες όπως, φέτος, πέρσι κ.λπ. Εξοικειώνεται με τη χρήση του ημερολογίου και μπορεί να οργανώσει το εβδομαδιαίο του σχολικό πρόγραμμα, τις εξωσχολικές δραστηριότητες και τον ελεύθερό του χρόνο. 



Να αναφέρουμε ωστόσο, ότι αυτά τα στάδια είναι ενδεικτικά. Η διαδικασία εκμάθησης και εμπέδωσης χρονικών εννοιών χρειάζεται εκπαίδευση, θεωρητική και κυρίως βιωματική, αλλά και υπομονή, εφόσον κάθε παιδί μαθαίνει με το δικό του ρυθμό.

Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε το παιδί να μάθει χρονικές έννοιες;

  • Ζωγραφική. Ζωγραφίστε τη μέρα και τη νύχτα, δραστηριότητες που κάνετε το πρωί και το βράδυ. Ζωγραφίστε τον πρωινό και τον νυχτερινό ουρανό και συνδυάστε τα με κάποιο ζωάκι, π.χ. ο κόκορας μας ξυπνάει το πρωί, ενώ η νυχτερίδα βγαίνει τη νύχτα. Επιπλέον, ζωγραφίστε αλληλουχίες, π.χ. πώς φτιάχνει η μαμά κέικ, πώς ένα σποράκι γίνεται δέντρο κ.α.
  • Ιστορίες αλληλουχίας – Σειροθέτηση εικόνων. Βάλτε εικόνες στη σειρά και πείτε τις ιστορίες χρησιμοποιώντας λέξεις όπως πρώτα, μετά, στο τέλος, αρχικά, αργότερα, έπειτα, μετά κ.λπ.
  • Ολοκλήρωση ιστοριών. Πείτε μία ιστορία και αφήστε το παιδί να την ολοκληρώσει ή να μαντέψει τι έγινε στην αρχή.
  • Τήρηση προγράμματος. Φροντίστε για τη δημιουργία ενός σταθερού προγράμματος, όσο αυτό είναι εφικτό. Ένα σαφές πρόγραμμα, μπορεί να συμβάλει στη διάκριση εννοιών πρωί – μεσημέρι – απόγευμα – βράδυ, καθώς και στην εκμάθηση των ημερών της εβδομάδας. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε οπτικοποιημένο πρόγραμμα.
  • Παιχνίδια με τις εποχές. Αντιστοιχίζουμε φυσικά φαινόμενα, ρούχα, ζώα, φρούτα και άλλους καρπούς με την κάθε εποχή. Επιτραπέζια, ακόμα και αυτοσχέδια παιχνίδια μπορούν να φανούν βοηθητικά.
  • Τραγούδια. Μάθετε μαζί τραγουδάκια για τις εποχές, για τις μέρες ή για τους μήνες. Ο ρυθμός βοηθάει στην απομνημόνευση.
  • Ημερολόγιο. Μπορείτε να τοποθετήσετε σε εμφανές σημείο ένα ημερολόγιο, στο οποίο θα μπορείτε να βλέπετε και να σβήνετε τις μέρες που περνούν.
  • Χρησιμοποιείστε τη φαντασία σας. Μπορείτε να παρομοιάσετε την κάθε εποχή με μία μαμά που έχει τρία παιδιά για τους τρεις μήνες που της αντιστοιχούν, ή όποιο άλλο παράδειγμα μπορεί να σκεφτείτε, το οποίο μπορεί να τραβήξει το ενδιαφέρον του παιδιού σας, ώστε να συγκρατήσει πιο εύκολα την πληροφορία.
  • Χρησιμοποιούμε ρολόι και χρονόμετρο. Δείχνουμε την κίνηση των δεικτών, πόσο είναι τα 4 λεπτά που βουρτσίζουμε τα δόντια μας, η μία ώρα που κάνει Αγγλικά. Σταδιακά, αυξάνεται και η ικανότητα διαχείρισης χρόνου.
  • Επιτραπέζια. Τα επιτραπέζια βοηθούν με την κατανόηση των εννοιών πριν και μετά. Η κλεψύδρα είναι ένα όργανο μέτρησης χρόνου, το οποίο ενισχύει την κατανόηση των χρονικών εννοιών.

Προσαρμόστε τις δραστηριότητες στην ηλικιακή ομάδα του παιδιού σας και στα ενδιαφέροντά του. Αυτό θα του κρατήσει το ενδιαφέρον και η μάθηση γίνεται παιχνίδι. Οι χρονικές έννοιες, συχνά, δυσκολεύουν τα παιδιά, για το λόγο αυτό χρειάζεται να εντάσσονται στην καθημερινότητα. Οι καθημερινές, σύντομες επαναλήψεις είναι που θα συμβάλουν τελικά στη γενίκευση των χρονικών εννοιών.

Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, συχνά, έχουν δυσκολία στο χρονικό προσανατολισμό:

  • Δυσκολεύονται να κατανοήσουν τις έννοιες παρόν, παρελθόν και μέλλον
  • Δυσκολεύονται ή αδυνατούν να μάθουν τους μήνες και τις εποχές με σωστή σειρά
  • Δυσκολεύονται ή αδυνατούν να μάθουν την ώρα
  • Δεν αντιλαμβάνονται τη χρονική διάρκεια
  • Δεν μπορούν να αφηγηθούν ή να γράψουν μια ιστορία με σωστή χρονική ακολουθία.

 

Εάν το παιδί σας δυσκολεύεται στον τομέα του χρονικού προσανατολισμού, μη διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μας, με οποιονδήποτε τρόπο επιθυμείτε.  

 

Ανθολόγιο

Κέντρο Ειδικών Θεραπειών
Αισχύλου 17, Αιγάλεω
Τηλ: 2114236052 
email: anthologio_aigaleo@yahoo.com

Follow us

Σχόλια

Ετικέτες

Εμφάνιση περισσότερων

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Μήπως το παιδί μου χρειάζεται εργοθεραπεία;

Έχετε ξεκινήσει λογοθεραπεία και σας προτείνει ο λογοθεραπευτής να κάνετε μία αξιολόγηση εργοθεραπείας, καθώς παρατηρεί κάποια δυσκολία. Ή ο αναπτυξιολόγος σας αναφέρει ότι το παιδί χρειάζεται εργοθεραπεία. Και ξεκινάμε πάλι από την αρχή! "Τι είναι πάλι η εργοθεραπεία; Και τι θα κάνει το παιδί μου εκεί; Πώς θα το ωφελήσει η εργοθεραπεία; Μήπως ο λογοθεραπευτής μπορεί να του κάνει και εργοθεραπεία να τελειώνουμε;" Και πόσα ακόμα ερωτήματα περνάνε από το μυαλό σας; Όχι , δεν χρειάζονται πάντα τα παιδιά εργοθεραπεία, όπως δεν χρειάζονται πάντα λογοθεραπεία. Όχι , δεν θέλουμε να υπερφορτώσουμε τα παιδιά με θεραπείες. Ναι , κάποιες φορές τα παιδιά δύναται να ωφεληθούν από την εργοθεραπεία. Ναι , κάποιες φορές κρίνεται απαραίτητη η εργοθεραπεία. Αρχικά, θα ήταν ωφέλιμο να ξεκαθαρίσουμε το εξής: Ο λογοθεραπευτής κάνει λογοθεραπεία και ο εργοθεραπευτής κάνει εργοθεραπεία. Έκαστος στο είδος του! Ο λογοθεραπευτής ΔΕΝ κάνει εργοθεραπεία και ο εργοθεραπευτής ΔΕΝ κάνει λογοθεραπεία. Λογ...

Πότε χρειάζεται ένα παιδί ψυχοθεραπεία;

Ναι. Είναι εντάξει να παρακολουθεί συνεδρίες ψυχοθεραπείας ένα παιδί. Η θεραπεία μπορεί να αποδειχθεί εξαιρετικά ωφέλιμη ! Βοηθάει τα παιδιά να αναπτύξουν δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων , καθώς και να αντιμετωπίσουν , για παράδειγμα, το άγχος, τον εκφοβισμό και μια ποικιλία συναισθηματικών και συμπεριφορικών δυσκολιών που προκύπτουν στην καθημερινότητά τους, στο οικογενειακό περιβάλλον, στο σχολικό περιβάλλον, στο κοινωνικό περιβάλλον και οπουδήποτε αλλού. Σημαντικά γεγονότα της ζωής, όπως ο θάνατος κάποιου μέλους της οικογένειας, ενός φίλου, ή το διαζύγιο ή μία μετακόμιση, ένας γονέας που φεύγει για δουλειά ή απουσιάζει για μεγάλα χρονικά διαστήματα, μία σοβαρή ασθένεια στην οικογένεια και πάρα πολλά ακόμα, μπορεί να προκαλέσουν στο παιδί πληθώρα αρνητικών συναισθημάτων, τα οποία ενδεχομένως να επηρεάσουν τη συμπεριφορά του, τη διάθεση, τον ύπνο, την όρεξη, την ακαδημαϊκή του πορεία, ακόμα και την κοινωνική συνδιαλλαγή.   Μερικές ενδείξεις ότι ένα παιδί μπορεί να χρειάζεται να επ...

Μήπως το παιδί μου χρειάζεται λογοθεραπεία;

  Ας σταματήσουμε μερικά δευτερόλεπτα, ας κλείσουμε τα μάτια και ας φανταστούμε τον εαυτό μας να έρχεται αντιμέτωπος με την εξής κατάσταση: Η δασκάλα στο σχολείο ή ο παιδίατρος μας ανακοινώνει ότι το παιδί μας εμφανίζει δυσκολία στην ομιλία και θα ήταν καλό να επισκεφτούμε έναν λογοθεραπευτή. Πώς αντιδρούμε; " Μα, είναι πολύ έξυπνος και καταλαβαίνει τα πάντα και συζητάμε σαν μεγάλοι και ο Γιώργος της Μαρίας... δεν καταλαβαίνεις τίποτα από όσα λέει και και και... " Κι ύστερα κάπως έτσι; "Εσείς πήγατε λογοθεραπεία; Α, το διόρθωσε μόνος του. Η γειτόνισσα μου είπε ότι δε χρειάζεται. Της ξαδέρφης μου τα είπε όλα μόλις πήγε στο Δημοτικό. Να πάμε σε λογοθεραπευτή; Μπα, άστο, μικρός είναι, θα τα μάθει μόνος του."  Για πολλούς γονείς, η διαδικασία αποδοχής ότι το παιδί τους αντιμετωπίζει  κάποια δυσκολία είναι αρκετά δύσκολη και χρονοβόρα. Κι αυτό είναι απολύτως λογικό και κατανοητό. Αυτό που θα πρέπει να έχουμε πρωτίστως κατά νου, είναι ότι η έγκαιρη διάγνωση και παρέμβαση...